Baggeren en Bankieren in België

Belgie haalt het nieuws met een seksstaking van vrouwen, om zo de formatie "een handje" te helpen. Het idee kwam uit Kenia begreep ik. Wat zouden ze in het oude Congo van dit alles denken vroeg ik me af.

Voor mij werd het tijd om me eens beter in het land en de cultuur te verdiepen. Want tot nu toe zie ik enkel het ideale België waar mensen automatisch tweetalig opgeleid worden. Dat moet toch prachtig zijn. Ik was al langer vol bewondering over onze zuiderburen, kijk graag naar "de Slimste mens..." maar moet bekennen dat ik toch maar weinig over de cultuur weet.
Ik vind dat we veel van ze kunnen leren. Op het gebied van stijl bijvoorbeeld. Nederland kent GeenStijl.nl. Een typisch Nederlandse uitvinding. In België spreken ze eerder van "allure." Zeg nu zelf, die franse taalinvloed is toch prachtig.

Maar.Ik houd me bij mijn leest en heb me voorgesteld om me enkel te verdiepen in de bedrijven die genoteerd staan in de drie Belgische indices. En daar zitten interessant bedrijven tussen. Het begint met dat bedrijf dat niet enkel in de bagger-industrie opereert, maar ook bankdiensten aanbiedt. In Nederland zou dat ondenkbaar zijn. Is men in België minder bevreesd voor wat men hiervan zou denken en lost men zaken op een eigen manier op, los van de internationale handelsorde? Maar ook een bedrijf als Duvel komt u dan tegen. Met de levensgrote advertentie op de willemswerf in Rotterdam: Indivi-Duvel-isme. Prachtige vondst, uitdagend en in het hardwerkende Rotterdam!
Ook kwam ik er het Luxemburgse RTL tegen. dat bedrijf kent iedereen in Nederland en we kunnen alleen maar jaloers zijn op onze buren dat uitgerekend in hun index het bedrijf is opgenomen. Een van de grootste tv producenten, met aandelen in het Spaanse Antena3. In Spanje staan wel nog TV producten op de beurs, waaronder Telecinco waar de Italiaanse premier Belusconi commissaris is. Het doet denken aan (onze) tijden van EndeMol. Dat soort details zijn interessante voorbeelden van bedrijfsarchitectuur, waar cultuur een drijfveer is.
Maar laten we ook het oude FORTIS niet vergeten waar nu het humilde ageas voor terug in de plaats is gekomen. En dan ben ik ook benieuwd of er nu overwegens Vlaamse bedrijven genoteerd staan of Waalse en hoe de verdeling in het bestuur is.
Kortom Belg (of waarschijnlijk Vlaming), u heeft hier om gevraagd, en... wordt dus vervolgd.

PS.
In het Spaanse nieuwsblad El Mundo - die alles volgen wat ruikt naar afscheidings(schijn)bewegingen - stond een interview met Philippe van Parijs, die vond dat Belgen niet alleen Nederlands en Frans zouden moeten spreken, maar hij wilde daar Engels aan toe voegen...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?