Grootspraak

Peter Verhaar schreef:  
"Binnen Alex beleggersbank had ik in de directie de rol van CCO en ik durf de stelling aan dat dat een van de belangrijkste redenen was voor het grote succes van Alex (klanten stelden dat zij ‘lid waren van een club’, ipv een nummer bij een bank).”

Wat waren de belangrijkste redenen achter het succes van alex? Was dat de Chief Customer Officer die andere (grotere) banken niet hadden, of zat het succes in andere factoren?

Ik denk dat er een aantal belangrijke factoren waren voor het succes van alex:
- de grote banken die te lui waren geworden met het eenvoudig geld verdienen in een tijd waarin het niet op kon in de financiële wereld
- de goede tijd voor beleggers en vraag naar (pure) effectendiensten boven het gehele standaard palet aan bankdiensten De opkomst van de zelfbeleggende amateur.
- de factor geluk, waar VEB bottomline goed gepositioneerd was in deze groeimarkt

Maar de belangrijkste factor lag m.i. in het feit dat alex een goed systeem had: Europort van Syntel, dat in 2006 door binckbank werd overgenomen. Door dat systeem kon er snel nieuwe functionaliteit geboden worden aan de zelfbeleggende klant. De grote banken hadden te maken met logge mainframes die niet snel en flexibel ingezet konden worden. De tradebox van de Abn amro kwam een of twee jaar te laat.

VEB was met beleggen op afstand begonnen en heeft een cultuur opgebouwd van zelfdoen (typisch Nederlands) via gebruik van techniek. VEB gebruikte hiervoor in de beginjaren een IVR (interactive voice response) waar de klant via de telefoon order kon doorgeven. Later is dit idee over gezet op het internet...

En nu werkt alex (binckbank) aan TOM: the order machine, opnieuw een systeem.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?