De beste studenten werken voor de slechtse studenten (Robert K.)

Why "A" Students Work for "C" Students and "B" Students Work for the Government: Rich Dad's Guide to Financial Education for Parents. Een boek dat alleen maar van Robert Kiyosaki kan zijn.

A solid financial education adapts itself to meet the needs and experiences of the student. Wanneer is het goede moment om de financiële opleiding van een kind te starten? Precies weet RK niet, maar wanneer het kind het verschil tussen 1 en 5 dollar biljet weet dan kan je starten [dan ben je al gestart m.i.] financiële opvoeding duurt jaren en betreft drie windows of learning:
 
a. quantum learning, tot 12 jaar.  kinderen zijn in deze tijd leer-machines.
ze leren zonder inspanning. Rond 4 jaar begint het brein in twee delen te scheiden links analytisch, rechts creatief. de meeste hebben een voorkeur. Spelletjes zoals monopolie zijn goed om beide helften te trainen.
b. na 12 jaar rebellious learning. het kind wil eigen beslissingen nemen en leren wat ze willen leren.
Ze zijn echter niet altijd bewust van de consequenties van hun beslissingen en dit kan ze in problemen brengen.
c. professional learning begint in jonge volwassenheid wanneer kinderen hun smaak van de echte wereld ontwikkelen. Ze gaan door met de lessen van eerder stadia en passen deze toe op hun eigen leven. hier gaat het om het bepalen of het juiste carrière-pad gekozen is. Maar wat is een juiste carrière?

2. Vind je plaats in het cashflow kwadrant is belangrijker dan het kiezen van een juiste professie.
het schoolsysteem bereid kinderen voor het E (employee) en het S (small business) kwadrant.
hier betaal je echter het meeste belasting. De B( big business) en I investment betalen het minste belasting. Het probleem met de opleiding van nu is dat deze kinderen klaarstomen voor E of S. het bereiken van B of I vraagt een heel andere skill-set.
Studenten met de hoogste cijfers (A in de VS) komen in de E en S wereld. Maar studenten met de laagste cijfers ("C") hebben vaak andere talenten waarmee ze het grotere geheel zien en daarom werken De beste studenten (A-klasse) vaak voor de slechte (C-klasse) studenten. Je hoeft niet in een kwadrant te blijven hangen.

3. Voed je kinderen op zodat ze het verschil tussen ordinair, portefeuille en passief inkomen begrijpen.
Ordinair inkomen is een salarisinkomen, daar beginnen de meeste studenten mee. Portefeuille inkomen (vermogenswinst) is waar investeerder hun geld zetten. Dit is echter niet altijd veilig.
Passief inkomen (de derde) is het genereren van cashflow. Een huis dat je kan verhuren levert passief inkomen op. Dit inkomen zorgt voor financiële onafhankelijkheid. Dit leer je bij monopolie: een hotel levert altijd vast inkomen op.

4. Financiële opvoeding biedt kinderen een gevoel van controle over hun toekomst. Mensen zijn volgens RK niet gierig zoals Scrooge of greedy maar het is wanhoop dat ze hebzuchtig worden, volgens de hiërarchie van Maslow. Dus in plaats van willekeurige banen met salaris te zoeken is het beter om parttime werk te vinden waar kinderen en jong volwassenen leren over de business. bijv. in een fastfood zaak.

5. Geef je kinderen geen geld. Geld is een  middel van exchange, dus voor wat hoort wat. (traders mentaliteit). leer ze om klussen te doen zodat ze ondernemers worden. "Geef een man geen vis maar leer hem vissen."

6. Leer ze het verschil tussen financieel advies en financiële opvoeding. Inkomen en schuld zijn belangrijke begrippen. In onze wereld wordt schuld als fout gezien. maar als je via een lening van de bank een huis kan kopen dat je vervolgens verhuurt genereer je cashflow en dus passief inkomen.

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?