(Functioneel) aardig doen

Op social media zijn vele voorbeelden te vinden van mensen die aardig doen. De nadruk ligt op het laatste. Is het doen of zijn? Als je aardig bent dan kan je niet anders, als je aardig doet wel.
De context is meestal deze, waarin de persoon die aardig doet, een bemiddelende actie uitvoert. Meestal te vergelijken met de referral-business: ik doe iets voor jou, en jij doet iets voor mij (terug). Die onuitgesproken wederdienst zorgt vaak voor een fictief opgebouwd krediet.

Op twitter: "Hé, die-en-die, ex-collega, heeft zich helemaal ontwikkeld tot... Knap hoor!" Hiermee komt niet alleen de protagonist, maar ook de boodschapper positief in beeld. En de wereld die het ziet. Dat is het punt. Wanneer je goed doet zonder dat iemand er iets van merkt, dat is iets heel anders. Haast ondenkbaar in deze tijd.

Een bekend voorbeeld zag ik enige tijd geleden.

Arie Boomsma (Het optimisme grenst aan onverantwoordelijkheid) ‏@arieboomsma 17 jul. - Het einde van de ramadan. Respect voor onze Islamitische landgenoten. Waardevol, zo'n tijd van vasten en bezinning. Fijn Suikerfeest!

Daar kwamen vele positieve maar ook negatieve reacties op, waaronder die van een moslim, die schreef: "wij hebben jouw respect niet nodig." Waar weer vele Hollandse ergenissen op volgden.

Een terechte reactie van de moslim, vond ik. Omdat, dat aardig doen van Arie niet functioneel was. Functioneel aardig doen is dat je een oudere vrouw helpt oversteken, zonder dat er iemand kijkt. Iets goed doet in het algemeen. Maar een EO-vertegenwoordiger die aardig probeert te doen aan een andere doelgroep, ook nog een geloofsgemeenschap die al sterk onder kritiek staat, is niet functioneel.

Dat is eerder ergens mee bemoeien. Je kan op dat moment het aardig doen niet los zien van een marketingactie; wij doen aardig, en zij doen aardig terug. Hetgeen dus gefaald heeft.

Laissez faire dus maar? Productief gezien loopt u geen risico wanneer u deze regel volgt:
  • aardig doen (stijl) past bij de productieve rol van support (in kwadrant van de vis: de goudkleur). Dus bij het helpen van anderen. Supportmedewerkers zijn getrained op aardig doen en het typische klantvriendelijkheid. Denkt u dat ook te kunnen, probeer dan eens een zeer lastige klant die maar blijft schelden en tieren tot rust te roepen, door in ieder geval aardig te blijven doen? Aardig doen onder extreme omstandigheden.
  • bij elke andere productieve functie komt aardig doen al snel als niet-functioneel over. "Gemaakt," met risico dat het niet of averechts werkt. Gewoon zakelijk doen is het beste. 
Een stijlfout maken zoals hierboven is dus wanneer je aardig doet zonder dat je er iets te zoeken hebt. Het wordt dan eerder bemoeizucht. Niet doen.

In leiderschap en management is aardig doen ook meestal niet functioneel. Niet nodig.

--
Actueel. The cost of kindness: Germany and refugees (economist 22 sept 2015)
--
Qua cultuur past functioneel aardig doen in het traders-kwadrant: de typische trade-off als handelsgedachte in relatie-omgang "omdat je er later nog wat aan kan hebben."

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?