Dit boek heeft mijn ogen geopend, ik zoek een krachtige beschrijving, maar het past ook bij wat ik al vond. Ik hoef mijn visie op de wereld niet te accommoderen.
"Hekserij is de laatste jaren sterk in opkomst in de VS. Het is zo trendy geworden dat er een hele TikTok-hashtag is gewijd aan WitchTok, en die heeft miljarden views. Het occulte is ook populair geworden in het politieke domein, wat opnieuw te zien is tijdens dit verkiezingsseizoen, meldt CBN News"*.
Een Review.
Marion Gibson neemt haar lezers mee op een wilde rit door de geschiedenis van heksenproeven. Van de vijftiende-eeuwse Oostenrijk, waar een gekke, incel-achtige monnik ... doldraait, brandende vrouwen op de brandstapel, tot het zeer publieke lasterproces van Stormy Daniels tegen Donald om deze af te branden, de auteur de ontwikkeling van hekserij als een wettelijk puniseerbare criminaat en ruimte. Zoals ze in de inleiding zegt: "Bij het vertellen van dit zeven-eeuwen-durende verhaal laat Witchcraft: A History in Thirteen Trials zien hoe het demonologische idee van de heks ontstond en, in de loop van de tijd groeide en veranderde, maar nooit helemaal stierf. In plaats daarvan werd het hergebruikt zodat heksen wereldwijd worden berecht." Dat wil zeggen, het boek verdiept zich niet in het onkrachten dan wel bewijzen van het bestaan van heksen (hoewel het af en toe de overtuigingen en praktijken van bepaalde zelf geïdentificeerde heksen onderzoekt). Integendeel, de focus is uit te leggen hoe bepaalde christelijke juridische systemen (hoest, hoest, Brits rijk, hoest) het idee van heksen en Satan gebruikten om iedereen die niet in hun voorgeschreven sociale rol paste te belasteren.

Hekserij is overal - geografisch gezien, dat wil zeggen - en Gibson vindt manieren om te nemen wat de meesten van ons weten, of denken dat we weten, over heksenproeven en het fris te maken. Lezers zijn bijvoorbeeld bekend met de namen Sarah Good en Sarah Osborne, de Salem -kolonisten die voor het eerst worden beschuldigd van hekserij. Maar wist je dat de beschuldigingen daar niet echt begonnen, maar met een tot slaaf gemaakte meisje genaamd Tatabe, die als kind uit haar inheemse gemeenschap in Zuid -Amerika werd gestolen voordat hij werd verhandeld naar Barbados en vervolgens Massachusetts? Dezelfde meisjes die Good en Osborne beschuldigden, beweerden Tatabe, die in hun huis werkte, vervloekte hen voordat ze uiteindelijk goed en Osborne aan de mix toevoegden.
Een van de dingen die dit boek zo goed doet, is de raciale, gender- en klassenspanningen die historisch gezien heksenproeven hebben aangewakkerd, vooral op plaatsen waar Europese kolonisten inheemse bevolking hebben gecontroleerd. Kolonisten uit heel Europa, bijvoorbeeld, gebruikten beschuldigingen van hekserij om de macht over het Sámi -volk te laten gelden (stammen inheems tot extreem Noord -Europa), en de impact die Indiaanse Powwow Magic had op Pennsylvania Dutch Settlers. Hoofdstuk 12 toont de verwoestende effecten van Pinkstermissies (onder andere factoren) op gemeenschappen in Afrika bezuiden de Sahara. "Het kinderfonds van de Verenigde Naties (UNICEF)," merkt ze op, "schatte in 2012 dat ongeveer twintigduizend‘ heksenkinderen ’dakloos waren in de Congolese hoofdstad, Kinshasa, hoewel het beschuldigen van een kind van hekserij daar illegaal is." In het hedendaagse Amerika en delen van Europa is de heks geëvolueerd tot een symbool van tegencultuur of bevrijding, maar dat weerhield de politieke vijanden van Stormy Daniels er niet van om 'heks'-terminologie te gebruiken om haar te vernederen en in diskrediet te brengen.
Het materiaal dat in het boek wordt behandeld, is fascinerend en gepresenteerd op een manier waardoor de lezer het niet kan neerleggen. Wat me echter echt heeft gekregen, is hoe gemakkelijk het is om zich te identificeren met alle vrouwen die de geschiedenis als heksen heeft vervolgd-en vervolgd, omdat de patriarchale behoefte om vrouwen te beheersen altijd aanwezig is. (Gibson merkt in feite op dat Samuel Alito *** in zijn beslissing om Roe v. Wade neer te slaan, daadwerkelijk een rechter van de zeventiende eeuw heeft geciteerd die meerdere vrouwen veroordeelde om op de paal te branden voor vermeende hekserij). "Terwijl de geschiedenis van de hekserij zich herhaalde in het verwijderen van de wettelijke rechten van vrouwen, werd het ook opzettelijk omgekeerd om de verwijderaars van die rechten als slachtoffers af te beelden." Verdomd.
Ondanks het zware materiaal denk ik niet dat je ontmoedigd zult lopen. Gibson vertelt dit verhaal op een slachtoffer-forward-manier die de vrouwen in het midden van het verhaal plaatst, precies waar ze thuishoren, terwijl ze de zwakachtige mannen blootleggen die hen vreesden (https://www.leahshewrote.com/post/review-witchcraft-a-history-in-thirteen-trials).
EN (2)
In hekserij: een geschiedenis in dertien proeven, betoogt Marion Gibson dat heksenproeven van de late middeleeuwse periode tot vandaag niet werden gemotiveerd door de Bijbel maar door demonologie.
In de Massachusetts Bay Colony putten het 1641 lichaam van vrijheden wetten uit de Bijbel, waaronder "Gij zult geen heks lijden om te leven" (KJV, Exodus 22:18). Maar duivels werden destructieve krachten vaak genoemd in heksenprocessen. Demonologie was vooral gericht op vrouwen-de zwakkere seks-samenvoegen tot de leugens van Satan's Minions. Misogynie was ongebreideld, vooral in door mannen gedomineerde arena's zoals religie en overheid. In de afgelopen 700 jaar was de meest voorkomende eigenschap van een heks in feite vrouwelijk (hoewel niet alle beschuldigden waren).
Zoals Gibson bespreekt, faalde de Duitse kerkman en demonoloog Heinrich Kramer (ca. 1430-1505) in zijn eerste poging om de "heksen" van Innsbruck, Oostenrijk te vernietigen. Maar daarna schreef hij het uitzonderlijk populaire Malleus maleficarum in 1487, ook bekend als de hamer van heksen. Tegen 1600 werden ongeveer 45 demonologische titels gepubliceerd in West -Europa, waaronder een van King James VI van Schotland (later James I van Engeland). Deze boeken werden op grote schaal verspreid onder kerkers, heersers, de hogere klassen en geleerden - inclusief rechter William Stoughton en ministers Cotton Mather en Samuel Parris, die allemaal in 1692 de Salem Witch -processen beïnvloedden (https://www.witchesmassbay.com/2024/06/09/witchcraft-a-history-in-thirteen-trials-book-review/).
Het boek lezend
Het verhaal begint met de vraag in de proloog: wat is een heks? En die vraag heeft een relatie met wat is magie? Dan kom je uit bij primitieve tijden (!) fenomeen van religieuze leiders (chamans, kwakzalvers) ...
De laatste heks is Stormy Daniels, een controversieel figuur mede omdat haar antagonist Donald Trump is. Even terugkijken zie ik dat het boek uit 2023 is, dus voor de tweede presidentstermijn van deze figuur. Het hoofdsstuk begin met de opvallende kwestie dat Trump op twitter (X) zelf de opmerking plaats,"dat is heksenjacht," wanneer hij beschuldigd wordt van oneerlijkheid, corrupt, ondemocratisch, een sexoffender, of een agent van Rusland (we schrijven 2017!). Hij voelt zich dus een heks op wie jacht gemaaktw ordt opdezelfde manier als HElena Scheuberin, John Blymyer, Anne Sampson, Jean-Baptiste Gerard, Montie Summers, Nellie Duncan of de andere heksen in het boek.
Stormy Daniels zegt dat ze zelf slachtoffer was van heksenjacht, als sexwerker, of tarotlezer, puur op basis van dat werk. Zij stelt - in tegenstelling tot hoe de heksen begonnen - dat hekserij een officiële religie is. In 1893 schreef Matilda Joslyn Gage het boek, Women, Church and State en stelt daar dat de middeleeuwse heksenjacht voortkwam uit angst van de klerken voor onafhankelijkheid en voor de praktische kennis van vrouwen (in de mannenmaatschappij). De heks in de VS in die tijd was een vorm van ketterij en rebeldie. Een actie van een dissident [link]. Daniels werd in Louisana geboren in 1979, werd stripper / actrice en begon in 2006 een avontuur met Donald Trump. in 2016 schijnt ze 130,000 dollar te ontvangen van de advocaat van Trump... Het is de (opkomst van ) de heksenbeweging die in 2018 Harvey Weinstein beschuldigen van seksueel misbruik. Een stap verder en hiermee in relatie is de opkomst van #metoo die dit allemaal ontketend heeft. Machtsmisbruik van mannen in de filmindustrie. De rest is geschiedenis. Tucker Carlson lacht om dit alles. Terwijl de huidige president een juridisch proces ondervindt tegen vermeende hekserij tegen hem, maar dan anders verwoord. De rechtzaak en rechtspraak over deze case loopt nog...
Het feit dat in een land waar religieuze vrijheid heerst er een rechtszaak is over hekserij als respectabele religie is vreemd. Wicca de nieuw opgerichte religie in Canada - in 1970 - schijnt in de VS 350 duizend volgers (1 promille) te hebben.
Voor veel feministen is de vorm van heks de manier om symbolisch weerstand of rebellie te plegen tegen violentie en vrouwenhaat. Maar het verhaal van Daniels laat zien dat de huidige cultuur hekserij blijft bestaan omdat - in mijn wat matige vertaling - de mannenwereld niet openstaat voor andere dogma's dan die van de mainstream religies, die allen puur patriarchaal zijn.
Fragmenten uit het boek, intermezzos, en epiloog.
Intermezzo - Van demonologie tot twijfel
Terwijl de suggestie van demonologie over de menselijke verbeelding verzwakte in Europa en Noord -Amerika, begonnen de achttiende -eeuwse wetgevers de beste manier te heroverwegen om de beschuldigingen van hekserij te beheren die af en toe bleven worden. Zelfs vóór het Salem-debacle van 1692-1693 hadden sommigen zich afgevraagd of de bestaande antibroneische wetten geschikt waren. In 1647 werden Matthew Hopkins en John Stearne ervan beschuldigd geïnteresseerd te zijn in heksenjacht en raakten in schande. Na Salem was het bijna duidelijk voor iedereen dat de beschuldigingen van zonder stichting onschuldige mensen hadden gedood. Misschien zouden meer strakke definities van misdaden levens hebben gered -de herders hebben plaatsgevonden -misschien weigerden ze te vertrouwen op de visioenen van spectrale lichamen van de door de slachtoffers verwezen heksen. Maar toen kwamen belangrijker vragen: werkte Magic echt? En zo ja, hoe? Waren die spectaculaire bekentenissen van heksen over sabbats en moord alleen maar fantasieën? Of waren de aanbidders van de duivel, zoals het traditioneel was volgehouden, die religie haar ethisch beledigden om echte schade te veroorzaken? En dit leidde tot een praktijkvraag: hoe was het mogelijk om het voor de rechtbank te verduidelijken? Hoe moesten de inquisiteurs, rechters en juryleden de verhalen van beschuldigde en klagers verifiëren? Je zou de verdachten niet kunnen vragen om de duivel op te roepen, zoals Matthew Hopkins in kwestie had gedaan in dat ondervraging voorafgaand aan de proef van 1645; In veel rechtsgebieden werd zoiets als een illegale daad op zich beschouwd. De klagers konden geen fysiek bewijs tonen van hekserij in actie. En de getuigen zouden kunnen liegen of spreken onder invloed van demonische illusie of hun eigen fout, aan de andere kant. Er ontstonden zelfs twijfels
Als een rechtbank de juiste plaats was om dat te doen type van vragen, voor zover als de beslissing werd genomen
Een onschuldige persoon uitsprak stierf als gevolg. '
Geleidelijk werd de demonologische definitie van hekserij van geestelijken aan het einde van de middeleeuwen en gepropageerd door de wereld door seculiere rechtbanken onwaarschijnlijk voor veel intelligente, opgeleide en gemesureerde mensen die op hun beurt de scepticisme van anderen versterkten. Hoewel veel gewone mensen nog steeds in hekserij geloven, stopten degenen die sociaal boven hen waren. De wetenschappelijke ontdekkingen van de zeventiende en achttiende eeuw hebben het leven gedemystificeerd, en zelfs waar mysteries zouden oplossen wat werd verwacht waren nieuwe en meest verhelderende verklaringen. De oplossingen werden ooit minder vaak gezocht in de christelijke theologie, omdat macht filterde van de individuele kerken en heersers naar parlementen, waarden van waarden en technocraten. In de wet kwamen veel factoren samen om de wens te verminderen om heksen na te streven.2 En hoewel de mannen die openbare instellingen bezetten vaak in God bleven geloven, in demonen, in magie en -als een logisch onderdeel van hun visie op de wereld -in hekserij, vroegen ze hun bewijs en straf. Ja, Satan bestond, maar zou het echt goed kunnen worden uitgevoerd naar een boeren die is ontdekt of een vrome grootmoeder? Ja, de klager zou vreselijke visies op deze vrouwen hebben ervaren, maar konden waarnemers er zeker van zijn dat het geen demonische misleidingen waren? Om de samenvallende redenen van secularisatie, onderwijs en scepsis, begon de vervolging van hekserij de decriminalisering van hekserij waar te nemen een lang proces in als iets ethisch, naast wetenschappelijk fout. Maar Europa, Amerika en de christelijke wereld.
In Frankrijk is een geavanceerd echt edict, hoewel onvolmaakt, een goed voorbeeld van de ongemakkelijke besluiteloosheid van wetgevers. In 1682 besloot de regering van Louis XIV dat als deze in theorie de deexist hekserij de wet opnieuw moet worden gedefinieerd. Volgens dit edict moeten de heksen die de Malefice hebben gebruikt, worden geëxecuteerd, maar alleen als ze tegelijkertijd godslastering of heiligschennis of gifmedewerker hadden begaan om hun slachtoffers te doden. Een recent schandaal in het koninklijk hof had hovelingen ontdekt die investeringen van de katholieke mis gebruikten om Satan op te roepen. Er werd gezegd dat ze geloofden dat Satan hun spreuken en vergiften voedde om hen seks en succes te verlenen, hun rivalen te doden en politieke invloed op de koning te kopen. In zijn sabbats, of "zwarte massa's", zoals ze wisten, hadden ze zogenaamd baby's opgeofferd.3 Het edict was een gevolg van de pogingen om dat buitengewone echte schandaal te regelen. Maar hoewel het edict accepteerde dat er mensen waren die de mis hadden beledigd, sacrilegious gif en heksen, beschreefden individuen niet als ketterse of als duivelaanbidders, pof veel veel voorkomende kenmerken die hun vergaderingen hadden met de satanische sabbats. Het idee dat heksen God hebben vervangen door Satan was niet langer officieel geloofwaardig.

En bovendien steunde het edict niet echt het idee dat de spreuken van de heksen effectief waren; Hij pakte het gebruik van gif op ... om zijn slachtoffers te doden. Zodat de heksen zouden worden gestraft - volgens het edict vaag gebaseerd op de ernst van hun acties wat dat zou betekenen. En, met nog grotere scepsis, het onderstaande edict vermeld verschillende soorten fraude en bijgeloof, zoals ze ze noemden: astrologie, waarzeggerij, ...; Activiteiten die in verschillende soorten fraude en bijgeloof, zoals de zogenaamde tijd werd geloofd, realiteiten en een deel van de misdaad van hekserij werden geloofd. Ze werden nu veroordeeld als oplichting, en degenen die dergelijke kunst beoefenden, kregen de opdracht om ze te verlaten of Frankrijk te verlaten. Over het algemeen liet het edict veel vragen achter zonder te antwoorden dat ze later tot moeilijkheden zouden leiden in de rechtbank.
Zowel in Groot -Brittannië als in de koloniën onder de Britse wet, heeft een hekserij-wet uit 1735 de Schotse en Engelse wetten van 1563 en 1604 ingetrokken. De wet heeft eenvoudig vastgesteld dat "geen vervolging, eis of proces zou beginnen of tegen een persoon voor hekserij, tovenarij, betoveringen of spreuken [...] in geen enkele rechtbank." Maar iedereen die deed alsof hij magische krachten had, zoals het gooien van aktetassen tegen hun buren en het oproepen van geesten door spreuken of rituelen, zou worden gestraft. In het bijzonder moet niemand "doen alsof de oefening of het gebruik van enig type hekserij, tovenarij, betovering of spreuk, of de waarzeggerij van de toekomst, of het vermogen of de kennis van een verborgen wetenschap om te ontdekken waar of hoe eigendom, meubels of eigendommen te vinden, zogenaamd gestolen of verloren." "Onwetende mensen worden vaak bedrogen en opgelicht" door dergelijke verklaringen, voegde de wet eraan toe. De straf voor deze misdaad was een jaar in de gevangenis. De definitie van "oplichter" in de hekserijwet viel grotendeels samen met de opsomming van Louis XIV: om de toekomst te raden, geesten op te roepen, dorp te oefenen, te zoeken naar schatten door wielen. Dus in 1735 verbood de wet specifiek de cruciale zaak van de Kruising. veranderde hun procedures en doel alleen.
Intermezzo - Heksen vandaag
Het tweede deel heeft onze geschiedenis van hekserij sinds de 18e eeuw tot het midden van de twintigste eeuw gebracht, wat aantoonde hoe het idee van het oordeel van de heks niet stopte met echoën gedurende die drie eeuwen en in de loop van de tijd evolueerde. Heksenproeven werden steeds meer metaforisch en braken in samenlevingen als een drama dat bezorgdheid was voor belangrijke kwesties: seksuele limieten en oriëntaties, armoede en opleiding, waanzin, fraude en raciale vooroordelen. Elke proef ging over bredere kwesties, maar behield ook een demonologisch element van vervolging en een magisch element dat religieus mystiek, satanisme, bijgeloof, spiritisme of geloof in amuletten zou kunnen zijn.
Het derde deel van het boek is van plan het perspectief uit te breiden op de verhalen van heksenproeven die om te reflecteren de wereld waarin we leven vertelt. Het proces van Heksen blijft bestaan, zowel metaforisch als in zijn sinistere realiteit, en op de ene manier en een andere eist onze aandacht. De laatste twee hoofdstukken leggen de focus op twee continenten: Afrika en Noord -Amerika. Elk hoofdstuk gaat over een centrale proef, maar opent het perspectief met een bredere bespreking van de problemen die de proef heeft gegenereerd en legt uit hoe mensen erop hebben gereageerd. De oordelen van de heks zijn oordelen die verschijnen in cinema en televisie, in romans en nieuws en worden beoordeeld door de media en door rechters en juryleden. Ze tonen de opkomst van nieuwe demonologieën, overgedragen via nieuwe communicatietechnologieën.

Epiloog - Dus wat is een heks vandaag?
Hekserij wordt nog steeds gecriminaliseerd in meerdere landen en quasi -staten. In Guatemala zijn de traditionele genezers het doel van de heksenjagers geworden: verschillende werden gedood in 2020 en 2021. Toen de militaire dictator van Indonesië, president Suharto, in 1998 ontslag nam, werden de verdachten van hekserij neergestoken tot de dood in de straat. In Nepal, tijdens de burgeroorlog van 1996-2006, werden ze geslagen of verbrand tot ze stierven. 'De Islamitische Staat / Daesh onthooft de verdachten van hekserij, waaronder die homeopathie of acupunctuur uitoefenen, een praktijk die ook gebruikelijk is in Saoedi-Arabië.2 In Europa zijn kinderen van Afrikaanse afkomst tragisch gestorven in de handen van handen Van hun eigen families en religieuze gemeenten, vaak tijdens exorcismen om de 'geest van hekserij' te verdrijven. In 2000 werd Victoria Climbié, die vanuit Ivory Costa in Groot -Brittannië was aangekomen, gedood in Londen en stierf door hypothermie, ondervoeding en multiraganisch falen dat in een badkuip werd beheerd zonder voedsel of water, nadat hij was geslagen met hamers en ketens en lijdende brandwonden en snijwonden. In deze wereldwijde context is het nog weerzinwekkender dan Donald Trump voor zichzelf als een heks en nog angstaanjagender dan zijn tegenstander als Stormy Daniels, Nancy Pelosi en Hillary Clinton worden beschuldigd van hekserij zowel metaforisch als letterlijk.
In onze zeven eeuwen voor de geschiedenis van de oordelen van Heksen hebben we gezien dat je waarschijnlijk kunt beschuldigen van hekserij tot:
- Vrouwen, O
- Mensen beschuldigd van seksuele overtreding volgens de definitie van de plaats en de tijd,
- arme mensen in relatieve of absolute termen,
- Inheemse bevolking waargenomen in conflict met een koloniaal regime,
- gehandicapte, kwetsbare of zieke mensen,
- Mensen die beweren enige ongeoorloofde kennis of macht te hebben, vooral religieus of medicinaal,
- Mensen beschouwd als politiek subversief.
Soms delen heksenjagers kenmerken met de heksen zelf en worden ze beschuldigd van seksuele overtreding, ongeoorloofde religieuze kennis of politieke subversie. De meeste heksenjagers zijn geen eenvoudige schurken en, net als mensen die worden beschuldigd van hekserij, staan ze buiten de sociale norm. Maar wat duidelijk is, is dat dat van heteroseksuele man, rijk, blank en zonder handicap aan de top van de kerkelijke hiërarchie niet het gebruikelijke profiel van de heks is: het is dat van de heksenjager. Hoogstwaarschijnlijk is de heks een migrant, een feministische activist, een heidens, een mishandeld kind, een alleenstaande moeder die in armoede leeft, een politieke vrouw of een sekswerker.
De dertien oordelen van dit boek hebben ons aangetoond dat het oordeel van de heks een hulpmiddel was dat door demonologen was ontworpen om degenen die zichzelf als vijanden ervaren te beschadigen en tot zwijgen te brengen, een letterlijke manier om gemarginaliseerde groepen als demonisch te labineren met als doel ze te vervolgen. De beklaagden symboliseerden hun angsten en ze werden toegeschreven aan alle denkbare kwaadaardige kwaliteiten. We hebben dat binair en demonologische gedachte geërfd om een metaforische demonisatie te creëren die tegenwoordig handelt door vooroordelen, de theorie van samenzwering en geit
boete. Maar demonologie is ook verkeerd weergegeven en door de geschiedenis heen getransformeerd totdat de grenzen tussen heks en heksenjager momenteel worden gewist.
Deze dertien oordelen leren ons het verschil te vinden.
Wat kunnen we doen? Informeer ons over het werk van organisaties die mensen verdedigen die beschuldigd worden van hekserij over de hele wereld en overwegen hen te steunen. Zie documentaires over heksenkampen en tovenaarskinderen en praat erover. Lees romans en speelt over hekserij en versterk dus de stemmen van zijn auteurs. Let op hoe laat de tijd wordt genoemd "heksen" politieke en activisten -zelfs als een grap, maar bovenal, als een belediging -en bedenk waarom dat blijft gebeuren. Doe je best om te onderscheiden tussen feiten en fictie en af te wijzen van vals nieuws.
Wanneer we worden aangemoedigd om iemand de schuld te geven om hem aan te vallen, te verachten, hem te achtervolgen, te verbannen, te demoniseren -, laten we denken of hij een van de kenmerken van de "heks" bezit als een onterecht beschuldigde onschuldige persoon. Herinnert u ons aan wat de beschuldigers een beschuldiging bevestigen van heksenjagers? Zo ja, hoe u uw binaire denken uitdagen, de realiteit van fictie ontrafelen en de jacht van heksen in de politiek, in religie, in de bredere samenleving, zelfs voor de rechtbank, ontrafelen? Voor de gelukkigen is Heksenjacht slechts een metafoor, maar dit verhaal moet duidelijk maken hoeveel heksen nog steeds echt worden beoordeeld.
Literatuur, fait-divers.
In hoeverre kom je witchcraft of witchhunting in de literatuur tegen? Dat heb ik nog niet onderzocht, maar toevallig kwam ik in Jane Austens' boeken (Emma, Sense and Sensibillity en Persuasion) wel regelmatig "bewitching" tegen:
- Lucy does not want sense, and that is the foundation on which every thing good may be built.--And after all, Marianne, after all that is bewitching in the idea of a single and constant attachment, and all that can be said of one's happiness depending entirely on any particular person, it is not meant--it is not fit--it is not possible that it should be so.-- Edward will marry Lucy; he will marry a woman superior in person and understanding to half her sex; and time and habit will teach him to forget that he ever thought another superior to HER."--
Of in de bijbel:
- 15:23 For rebellion is as the sin of witchcraft, and stubbornness is as iniquity and idolatry. Because thou hast rejected the word of the LORD, he hath also rejected thee from being king. (the first book of Samuel / the kings)
Als laatste (voorlopig) heeft Charles Mackay in zijn bekende werk popular delusions het over Mother Shipton:
- De profetieën van Moeder Shipton worden nog steeds gegeloofd in veel van de plattelandsgebieden van Engeland. In hutten en dienstbodehalen is haar reputatie groot; en zij heerst, de populairste van de Britse profeten, onder alle onopgevoede of half-opgevoede delen van de gemeenschap. Zij wordt algemeen aangenomen geboren te zijn in Knaresborough, tijdens het bewind van Hendrik VII, en haar ziel te hebben verkocht aan de Duivel voor de kracht om toekomstige gebeurtenissen te voorspellen.
- Hoewel zij tijdens haar leven als een heks werd beschouwd, ontsnapte zij toch aan het lot van de heks en stierf vredig in haar bed op een uiterst hoge leeftijd, in de buurt van Clifton in Yorkshire. Er wordt gezegd dat een steen voor haar is opgericht in de kerkhof van die plaats, met de volgende epitaaf:
- "Hier ligt zij die nooit leugende was; Wiens vaardigheid vaak is getest: Haar profetieën zullen nog steeds overleven, En haar naam altijd in leven houden."
- "Niemand een dag ging voorbij," zegt haar traditionele biografie, "waarbij zij iets opmerkelijks niet vertelde, en dat de meest serieuze overweging vereiste. Mensen stroomden naar haar van ver en van dichtbij, haar roem was zo groot. Ze gingen naar haar van alle soorten, zowel oud als jong, rijk en arm, vooral jonge meisjes, om hun twijfels te worden opgelost over dingen die zouden komen; en allen keerden wonderbaar tevreden terug met de uitleg die zij aan hun vragen gaven."
- Onder de rest, ging de Abt van Beverley, aan wie zij de onderdrukking van de kloosters door Hendrik VIII voorspelde; zijn huwelijk met Anna Boleyn; de brandstapels voor ketters in Smithfield, en de executie van Maria, Koningin der Schotten.
* - https://revive.nl/heksen-vs-gefrustreerd-dat-toverspreuken-tegen-trump-niet-werken-hij-heeft-een-schild/ - oktober 2024.
Reacties