Wat is de (invloed van de) achtergrond van de coach?

Sportcoaches hebben een sportachtergrond. Maar hoe zit dit voor de gewone coach in het economische leven?

A. Een aantal voorbeelden die ik vond zijn te verdelen in de onderstaande categorieen:

1. Een bedrijfsachtergrond. Dit is het meest voorkomende, een "gewone" bedrijfsachtergrond waarmee ik doel op een professional die als expert kennis en ervaring heeft opgebouwd en toen is gaan overschakelen naar coach.

Bijvoorbeeld: 

- de accountmanager die coach werd

- de voormalig ict-expert of ook wel de huidige informaticus die een bepaalde systematiek beheerst en heirvoor anderen begeleid.

- de coach als voormalig consultant of adviseur. Ook deze hebben vaak een organisatorische achtregrond, ervaring met het bedrijfsleven en weten goed wat er binnen arganisaties speelt.

- de ex professional die vele banen heeft gehad meer als jobhopper zonder ooit echt zijn of haar draai gevonden te hebben en duidelijk wel in het vak van coaching en de begeleiding van anderen

- de manager die later coach is geworden (de coach als manager of manager als coach is een rol die tegenwoordig veel gevraagd wordt)

-...

2. Een achtergrond in psychologie. Vaak arbeidspsychologie. Ook deze professionals zijn te vinden in het bedrijfsleven (overheid) en binnen organisaties, maar dan voornamelijk in de HR-afdeling, of aanpalende departementen.

- deze kunnen ook een eigen praktijk hebben, al dan niet na de ervaring binnen een bedrijf, of overheidsorganisatie.

3. De coach als journalist. Deze was vrij nieuw. Een professional die een specifiek probleem in de samenleving vond en hiervoor als coach mensen begeleid.

4. De coach als voormalig acteur.

5. De coach als ex-sporter. Hier zijn veel bekende voorbeelden van, dit gaat om topsporters die na hun sportcarriere in het bedrijfsleven gaan werken als adviseur, consultant of coach. Meestal kennen ze juist niet het organisatorische en business element van het bedrijf, maar ze weten natuurlijk alles van performance, discipline en andere soft values.

B. De volgende vraag is natuurlijk, wat is de invloed van deze achtergrond op de coach?

Een topsporter die zich richt op bedrijven en professionals heeft ervaring die concreet gericht is op het behalen van meer rendement. Wat moet je doen om toppretaties te leveren. Iemand die olympisch kampioen is geweest kan je daarbij helpen. Iemand die accountmanager is geweest zal die context van klanten in een bedrijf sterk op zijn netvlies hebben en mogelijk vandaar uit adviezen geven. Het is ook de wereld die je kent. Welke wereld is dat? Die van de topsport, management, technologie, etc.

C. Is de coach qua productieve rol in feite wel veranderd? Veel coaches die ik sprak en onderzocht, lijken voor hun coachingsactiviteiten en als coach toch met soortgelijke ondersteuningszaken te maken. De accountmanager die coach wordt is inderdaad veranderd qua profiel, behalve wanneer deze als coach ook producten verkoopt (zoals eigen boeken, e.d.). Veel coaches werkten vroeger in de Human Resource business, ook daar kan je denken dat de verandering vooral zit in de omgeving, van professional die werkt voor een bedrijf, naar een zelfstandige die activiteiten uitvoert die voorheen binnen bedrijven uitgevoerd werden.

Je kan hier denken aan de transactiekosten theorie van Ronald Coase. Het was duurde om die semi-coachings activiteiten binnen het bedrijf te houden, omdat er te weinig gebruik van gemaakt. Een ZZPer kan eenvoudiger meerdere klanten bedienen...

...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?