Bed & Breakfast - als bedrijfje
Het aardige van een Bed & breakfast is dat het een van de eenvoudigste bedrijven is, die er zijn. En ook behoorlijk uniek: want je bent ondernemer, vaak eigenaar van een pand, dat al dan niet bij de onderneming hoort - het huren van een pand maakt de business een stuk risicovoller - maar je bent ook gewoon privépersoon.
Juist die combinatie is zo aardig. Hoe zorg je ervoor dat die twee levens gescheiden blijven?
Laatst bezocht ik een B&B en dat vond ik toch wel boven andere uitsteken. Niet zozeer de locatie of prijsstelling, als wel de principiële houding van de eigenaars. Waar iedereen bijvoorbeeld al vrij lastig doet met reserveringen en voorafbetalingen waren zijn vrij relaxed. Later vroeg ik erna en de man zei, ach als het fout gaat, dan gaat het fout. Hij sprak uit ervaring want de meeste reserveringen gaan goed. Maar het geeft een blijk van vertrouwen.
En het is de vraag wat nu het belangrijkste is bij de B&B? Dat er geld binnenkomt - cashflow is natuurlijk essentieel - maar moet dat geld er alvast staan alvorens je de kamer bewoont?
...
Dan zijn er de verschillen tussen het organiseren. Bijvoorbeeld van het ontbijt. Zijn daar speciale tijden voor of niet, moet (mag) je opgeven wat je wensen zijn, of is er een ontbijt voor iedereen, of... self-service (hetgeen ik weinig tegenkom).
...
Ga je zelf de kamer schoonmaken of huur je daarvoor iemand in, of zelfs besteedt je het uit. Dit is typisch een stijlvraag. Zelf schoonmaken en ook het ontbijt verzorgen klinkt wel erg huiselijk, maar minder klantvriendelijk.
Onderzoek naar het succes van bedrijven neemt de variabele mee in hoeverre bedrijven employees in dienst hebben...
...
Reacties