Ziekenhuis België klantvriendelijker

In een Belgisch ziekenhuis vindt de bezoeker net als in Nederland een receptie. dat kan zijn de telefonische, internet of de traditionele receptie. Naast de natuurlijke verschillen in de omgang met (be)zoekers, is er een verschil in aanpak van vrouwelijke bezoekers, en dan vooral die vrouwen die mogelijk getrouwd zijn. In dat geval geeft u in Nederland dan de achternaam op van de echtegenoot van de vrouw. In België is het echter usance om de meisjesnaam te gebruiken als sleutel om deze persoon te localiseren.

Een mogelijke verklaring is het fenomeen echtscheiding dat ervoor kan zorgen dat de vrouw onder haar meisjesnaam bekend is. In Nederland houdt men daar geen rekening mee; gescheiden of niet: een vrouw is onder de naam van de man bekend. Tenzij, ...

De Belgische receptie is dus - op dit punt - klantvriendelijker want clientfocus betekent rekening houden met zoveel mogelijk uitzonderingen en vooral rekening houden met klantgroepen. De klantgroep gescheiden vrouw is anders dan de klantgroep getrouwde vrouw.
In Nederland is men daar "te efficiënt" voor. Dat is ook een organisatieprincipe, en deze - efficiency - conflicteert met klantvriendelijkheid.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?