Investeren in onzichtbare productiviteit
In het woord productiviteit zit product, logischerwijs. Een product is gemaakt. En de meeste producten zijn zichtbaar, ik zou al schrijvende niet weten welk product niet direct zichtbaar is.
Maar productiviteit is meer dan produceren, en de meest bekende vorm is dienst-verlenen. Services zijn al veel minder zichtbaar, maar toch nog steeds niet weg te denken en dus vallen ze op. De ober die een bestelling opneemt, de wegenwacht die je accu komt laden langs de weg. Deze zijn uiteindelijk zichtbaar.
cultuur volgens scionadvisors |
Echt minder of soms nauwelijks tot niet zichtbaar zijn productieve zaken die zich ondergronds afspelen. De communicatiekabel die grote tech-bedrijven op de zeebodem hebben gelegd is onzichtbaar, maar wel bestaand.
Conditie is ook iets dat onzichtbaar is. Prof voetballers hebben een conditie nodig en ik meen als amateur dat Ronaldo altijd een betere conditie had dan Messi. Zo zou je de twee topspelers kunnen differentiëren. De een heeft die conditie toch net iets meer nodig (Ronaldo) omdat hij technisch misschien net iets minder kwaliteit heeft dan Messi. En topspeler die op een gegeven moment niet meer uitgedaagd wordt zou zijn conditie kunnen verwaarlozen, omdat hij of zij denkt toch wel goed genoeg te zijn. Maar zo kan deze ook in een negatieve spiraal terecht komen.
Hoeveel werk het kost om een goede conditie te houden en eerst te bereiken is ook vaak onzichtbaar. Zeker voor het grotere publiek. Zwemmer Phelps is een goed voorbeeld. Hij heeft vanaf zijn jeugd altijd geïnvesteerd in trainingen dat hij niet aan leven toe is gekomen. Dat heeft hem later veel emotionele problemen opgeleverd en instabiliteit. Maar door o.a. in conditie te investeren is hij wel de topzwemmer geworden die ontelbare olympische medailles heeft gewonnen.
Conditie is typisch een thema van productiviteit, dat EN niet zichtbaar is, en dat anders gemeten wordt dan de meeste andere productiviteitskenmerken. Om te verkopen zijn allereerst een hoeveelheid prospects nodig. Dit is een kwantitatief gegeven. Om kwaliteit te bieden en dat deze dient als basis voor het productief zijn, is iets nodig dat zich niet in hoeveelheden uitdrukt, als wel in niveaus. Een conditie kan je meten als een schaal, van nul tot 100%. Wanneer je voor een operatie naar het ziekenhuis moet daalt je conditie tot nabij nul. Dan kom je in rehabilitatie en dat zorgt ervoor dat je conditie als peil omhoog gaat. Pas wanneer je in topvorm bent kan je weer aan wedstrijden meedoen.
Het is onmogelijk om tijdens een wedstrijd ook conditie te trainen. Dat moet vooraf gebeuren. Zo kan nagenoeg niemand zonder voorbereiding een marathon lopen.
Dat is de sportwereld. In het productieve leven werkt het echter nauwelijks anders. Dan is het thema misschien niet te groeperen onder conditie als wel onder de kop fundament, of formatie. Om te kunnen verkopen is het eerst nodig om een taal te leren, de taal van het verkopen, vervolgens om te oefenen in retoriek en algemene vaardigheden en dan pas in de specifieke vorm van verkopen die een bedrijf voordraagt. Wanneer je vervolgens begint te bellen zal je niet direct succes hebben. Je wordt ontmoedigd door de klant die geen tijd heeft, geen geld heeft en alle andere tegenwerpingen waardoor je deal niet te sluiten is. Dan gaat er een verkoopgesprek goed, maar de volgende twee eindigen zonder resultaat. En die daarop volgt. En weer een die negatief eindigt. Iemand anders die vraagt of je later terug zou willen bellen. En nog een zonder positief einde.
Aan het eind van de dag ben je moe en heb je je doelstelling niet bereikt. En dan moet je de volgende dag, "met frisse moed," opnieuw beginnen. Dat vraagt ook om conditie. het is een soort van boxen. Steeds weer een klap in je gezicht krijgen, maar dat zien als een spel. Als je je overgeeft weet je zeker dat je verliest. Beschikbaar blijven, leren, verbeteren, etc zijn allemaal dingen die in feite niks met verkopen te maken hebben. Maar des te meer in onderliggende kwalitatieve aspecten van het productieve leven.
De moeilijke vraag is, hoe die te meten zijn. hoe meet je je conditie? niet minder belangrijk is de vraag: hoe investeer je in conditie of kwaliteit. Als bedrijf. Hoe weet je het moment dat kwaliteit het verschil maakt tussen succes en falen?
--
2020/05/onzichtbaar-dus-onbelangrijk
Reacties