Populair is fout?
El país, 22 oct 2016 |
Het populaire coca cola wordt wereldwijd verkocht, en is zowel in zuid (Spanje) populair als in noord zoals in Catalonië waar de helft van de bevolking zich tegen Spanje afzet: hoe kan een drankje populair zijn terwijl de mensen die het drinken zo verschillend zijn?
Populair is meestal te zoet of te zout.
Op een andere website las ik dat Trump alleen maar in 2016 kandidaat had kunnen worden, door de technische mogelijkheden van twitter en Facebook die massaal videostreaming aanbieden en waarop zijn boodschap als een virus de wereld rond-zeilt. De transcript van Trumps' boodschap is onsamenhangend en warrig, maar als gesture en in video is zijn optreden fantastisch. De emotionele uitstraling van iemand wordt voor een veel hoger percentage geloofwaardig genomen dan zijn letterlijke teksten. Dat wat iemand zegt valt in het niets bij de manier waarop hij het zegt. Zo - zeggen dezelfde deskundigen - was die man in Duitsland nooit aan de macht gekomen, als alleen naar de inhoud werd gekeken.
Voor entertainment geldt op zich dat de waarheid op gespannen voet staat met de vorm van de boodschap; hoe amusanter gebracht, hoe groter de kans dat de inhoud niet helemaal klopt. Als een grote beweging zien we dan ook dat de dagbladen bloeden door de komst van de gratis internet; intermediair staat nog wel online maar is niets vergeleken met het logge weekblad van vroeger. Nu kom je af en toe nog wel een longread tegen op het net, maar daarvoor wordt je bij voorbaat voor gewaarschuwd. Populair zijn de 140-tekens
Populair gaat samen met emotie. Gezond eten is een rationeel antwoord op een uit de hand gelopen gewoonte. Er ontstaat een trend van obesitas en dan wordt duidelijk dat lekker niet goed is: lekker eten is een emotionele vinding en emoties sturen vaak verkeerd.
Wanneer een bedrijf vast loopt in haar strategie dan kiest ze vaak voor een eenvoudig antwoord: "dát, want dat doen de andere ook." Als dan de hype blijkt afgelopen dan heeft ze opnieuw een probleem omdat de zaken weer veranderen het bedrijf met een nieuwe formule moet zien te komen. Als de leiding een adviseur binnenhaalt zegt deze: uw strategie was goed, maar er hij moest alleen anders verkocht worden. Wat we doen en welk product we aanbieden is rationeel, hoe we het verkopen is puur emotie. Dat is een duidelijk onderscheid. Emotie is nodig, aansluiting bij een populatie ook, maar op rationele gronden.
Juist dat verkopen kan Trump heel goed, logisch want hij is ondernemer. Het is puur emotie. En zakendoen is emotie. The economist schrijft in een analyse over Trump's derde debat: every time it becomes clear that Hillary knows what she is talking about, and Donald does not!
Om zijn imperium op te bouwen en om zestien jaar geen belasting te hoeven te betalen moet je alles weten van en over emotie. Bij hoeveel zakenlieden doet de waarheid er op termijn niet meer toe. Ook bij de goudverkopers en goudhandelaren merk je dat: aanvankelijk respectabele journalisten verworden slimme zakenlieden die jouw geld willen om hun goudfonds te laten groeien. De waarheid doet er niet meer toe.
Emotie dus.
En juist die emotie is het bindmiddel binnen grote groepen; geen ondoordringbare en rationele retoriek, maar eenvoudige emotionele one-liners. Gericht op het buikgevoel van de kiezer.
Populair is dus iets aanbieden wat op grote schaal lekker lijkt en te verteren valt, en meestal is het dan niet goed voor je.
Populair is dus fout? Nee, dat denk ik toch niet. Net zoals de knappe ondernemer die wel zijn product laat aanspreken op de brede aanwezige emotie heeft hij eerder nagedacht over het waarom van het ontwerp. Als het product aansluit en niemand er op rationele gronden onder uit kan (al is het maar om "het is goedkoper zo") dan heeft het waarde. Niemand kan een product verkopen enkel omdat het een emotie oproept.
Als het populair is hoeft het niet direct of altijd fout te zijn, bv wanneer het gecompenseerd kan worden door iets extra's. Maar je moet wel opletten, de kans dat je enkel emotie koopt is groot.
Zoals nu blijkbaar in de politiek (en vaak op facebook of sociale media in het algemeen). Trump wordt nu waarschijnlijk ontmaskerd als een slimme ondernemer die zijn zinnen al heeft gezet op een volgende stap in zijn carrière: zijn eigen tv-programma, waar het puur nog om de emotie gaat.
--
Ik heb meestal geen medelijden met die jongens (en meisjes) die tegenwoordig meer dan vroeger (?) gebullied worden op school door populaire scholieren of zelfs studenten. Recent nog gaat op zo'n studentenvereniging in Groningen iemand bijna dood door de populaire trucs van zijn maatjes cq. medestudenten. Die populaire jongens gaan het vaak toch niet redden om de puur eenvoudige reden dat ze later te weinig (inhoud) te bieden hebben. Hij die gepest werd weet dat hij weinig te verliezen heeft en kan zich sterken met kennis die hem later waarde oplevert. Dan maar een laatbloeier. Emotionele trauma's zijn misschien wel op te lossen, eerder dan de leegtes in een nietszeggend populair leven.
--
2014/11/goud-geld
2013/04/tussen-wetenschap-en-amusement
--
Gerelateerd: in hoeverre is Trump emotioneel intelligent. Hierover verschillen de meningen. Zoekend op Trump emotional intelligence, vond ik deze:
We usually think of Emotional Intelligence as a positive, but EI has its dark side. Sociopaths have the ability to disguise their true feelings and use their understanding of others for their own personal gain. lynboyer.net/emotional-intelligence-3/donald-trumps-emotional-intelligence.html
--
Luther was ook een populistische politicus, schrijft Trouw:
2012/03/luther-had-een-dikke-buik
--
Over populisme (quote van Churchill):
“It is well to remember that the stomach governs the world," wrote Churchill when planning the feeding of his troops on the north-west Indian frontier at the tail-end of the nineteenth century.”
Reacties