Pas op voor Innova energie bv
Innova Energie is een nieuwe energieleverancier. Hoe hun businessmodel precies werkt wordt me niet duidelijk omdat er nergens informatie over het bedrijf te vinden is. Over ons geeft puur een markteing verhaal. En marketen kunnen ze wel. Verkopen kunnen ze nog beter.
Ondanks dat ik het bedrijf niet ken, ben ik wel bekend met de frauduleuze manier hoe ze hun product verkopen:
Dat gaat als volgt. Ze kopen een adresbestand van bedrijven in een stad en beginnen te bellen. Sommige van die bedrijven hebben enkel een postadres maar dat weerhoudt hen er niet van om juist het telefoonnummer te vinden en mensen lastig te vallen. In dit geval een oudere dame (80+ met gezondheidsproblemen) die niet doorheeft dat ze een medewerker aan de telefoon heeft die maar één doel heeft: een contract afsluiten.
Ook al heeft deze vrouw geen JA gezegd voor deze nieuwe energieleverancier, want ze zit al 16 jaar bij dezelfde producent, toch weten ze bij INNOVA ENERGIE BV het zo te formuleren dat ze aan het contract vast zit. Het woonadres past niet bij het bedrijf in het adressenbestand, maar de factuur komt toch uit de printer en wordt opgestuurd.
De vrouw beseft nog steeds niet dat ze belazerd is. Er is geen spoor van een energiecontract, geen informatiemap, enkel een factuur.
De oudere vrouw belt Innova op - ze denkt nog dat het een serieus bedrijf is, en niet een organisatie die de ethiek niet hoog heeft zitten, en wat ze ook zegt bij innova geven ze geen gehoor: "U BENT KLANT en u moet betalen." Het feit dat er niets van die energie te zien is, maakt allemaal niet uit.
Innova doet ook geen moeite om zelf achter de nu dubieuze debiteur te gaan. Dat proces besteden ze uit aan het incassobureau - die blijkbaar graag meedoet met dit soort onrechtmatige acties - TKb Incasso.
En die dreigen net zo makkelijk met een rechtszaak. Juridische competenties zijn volop aanwezig bij het bedrijf wiens businessmodel op rechtzaken gestoeld is, dit in tegenstelling tot de achteloze particulier, die hoogstens een rechtsbijstandverzekering heeft, maar daar in de praktijk weinig mee kan.
Dat Innova een naar fraude ruikend proces kan opstellen kan alleen omdat ze geholpen wordt door partijen zoals Tkb, die als ze willen eenvoudig kunnen checken dat op dat specifieke adres een oude dame woont in een bejaardenflat en er geen bedrijf zetelt. Echter zij doen mee met de zwendel dan wel uit principes (business is business) dan wel omdat ze niet willen weten van de ethische normen die hun opdrachtgever overschrijdt.
Innova, innovatieve business, maar oude (niet ethische) principes. What's new! Als u ze aan de telefoon krijgt, pas op!
--
de adressering van de brief van TKb is anoniem, duidelijk te zien dat ze bij het incassobureau niet eens een naam van de persoon hebben doorgekregen.
--
22 oktober. Een dag nadat Innova excuses aanbiedt op google + als reactie op dit schrijven, ontvangt de vrouw in dit verhaal thuis een grote bos bloemen van Innova Energie met een kaartje met opnieuw welgemeende excuses. Dat hebben ze dan prima gedaan, wat mij betreft een zeer geloofwaardige respons dat verder gaat dan alleen een telefoontje. Wat mij betreft is daarmee de kous af.
Ondanks dat ik het bedrijf niet ken, ben ik wel bekend met de frauduleuze manier hoe ze hun product verkopen:
Dat gaat als volgt. Ze kopen een adresbestand van bedrijven in een stad en beginnen te bellen. Sommige van die bedrijven hebben enkel een postadres maar dat weerhoudt hen er niet van om juist het telefoonnummer te vinden en mensen lastig te vallen. In dit geval een oudere dame (80+ met gezondheidsproblemen) die niet doorheeft dat ze een medewerker aan de telefoon heeft die maar één doel heeft: een contract afsluiten.
Ook al heeft deze vrouw geen JA gezegd voor deze nieuwe energieleverancier, want ze zit al 16 jaar bij dezelfde producent, toch weten ze bij INNOVA ENERGIE BV het zo te formuleren dat ze aan het contract vast zit. Het woonadres past niet bij het bedrijf in het adressenbestand, maar de factuur komt toch uit de printer en wordt opgestuurd.
De vrouw beseft nog steeds niet dat ze belazerd is. Er is geen spoor van een energiecontract, geen informatiemap, enkel een factuur.
De oudere vrouw belt Innova op - ze denkt nog dat het een serieus bedrijf is, en niet een organisatie die de ethiek niet hoog heeft zitten, en wat ze ook zegt bij innova geven ze geen gehoor: "U BENT KLANT en u moet betalen." Het feit dat er niets van die energie te zien is, maakt allemaal niet uit.
Innova doet ook geen moeite om zelf achter de nu dubieuze debiteur te gaan. Dat proces besteden ze uit aan het incassobureau - die blijkbaar graag meedoet met dit soort onrechtmatige acties - TKb Incasso.
En die dreigen net zo makkelijk met een rechtszaak. Juridische competenties zijn volop aanwezig bij het bedrijf wiens businessmodel op rechtzaken gestoeld is, dit in tegenstelling tot de achteloze particulier, die hoogstens een rechtsbijstandverzekering heeft, maar daar in de praktijk weinig mee kan.
Dat Innova een naar fraude ruikend proces kan opstellen kan alleen omdat ze geholpen wordt door partijen zoals Tkb, die als ze willen eenvoudig kunnen checken dat op dat specifieke adres een oude dame woont in een bejaardenflat en er geen bedrijf zetelt. Echter zij doen mee met de zwendel dan wel uit principes (business is business) dan wel omdat ze niet willen weten van de ethische normen die hun opdrachtgever overschrijdt.
Innova, innovatieve business, maar oude (niet ethische) principes. What's new! Als u ze aan de telefoon krijgt, pas op!
--
de adressering van de brief van TKb is anoniem, duidelijk te zien dat ze bij het incassobureau niet eens een naam van de persoon hebben doorgekregen.
--
22 oktober. Een dag nadat Innova excuses aanbiedt op google + als reactie op dit schrijven, ontvangt de vrouw in dit verhaal thuis een grote bos bloemen van Innova Energie met een kaartje met opnieuw welgemeende excuses. Dat hebben ze dan prima gedaan, wat mij betreft een zeer geloofwaardige respons dat verder gaat dan alleen een telefoontje. Wat mij betreft is daarmee de kous af.
Reacties