Van HNW naar "Alles wordt anders"
Toen Het Nieuwe Werken vorm begon te krijgen rond het jaar 2011, zag ik een website: hetnieuwewerkendoejezelf.nl. Deze website bestaat nog wel, maar dan als doorgeefluik naar adverteerders via een blog.
Op het Intermediairmagazine lees ik een verhaal van over de vierde industriële revolutie. "Die komt eraan!" Daar schrijft Dik Bijl:
Bent u vrachtwagenchauffeur, administratief medewerker of fabrieksarbeider? Dan heeft Dik Bijl nieuws voor u. Uw baan gaat verdwijnen. Misschien niet morgen of volgende maand, maar wel binnen nu en twintig jaar. Ook hoger opgeleiden moeten zich zorgen maken. Een groot deel van het werk van artsen, belastingadviseurs, advocaten en andere kenniswerkers zal in de toekomst worden overgenomen door robots en computers.
Volgens de interviewer is dezelfde persoon ook diegene die HNW op de kaart heeft gezet, als ook het einde van hetzelfde fenomeen heeft verkondigd (HNW is dood). HNW heeft dus kort geleefd als thema.
Hoe komt dat?
Volgens Bijl:
‘Het concept is gekaapt door allerlei partijen die het gebruiken om hun eigen agenda te bevorderen. Je had bijvoorbeeld “De week van HNW”, georganiseerd door Natuur & Milieu. Dan is HNW gereduceerd tot minder op de weg zijn. Het is ook misbruikt door managementteams die bezuinigingsmaatregelen wilden doorvoeren door het aantal werkplekken te reduceren. Terwijl HNW veel meer is dan thuiswerken. Het gaat om het creëren van een optimale werkomgeving, zowel fysiek, de virtueel (ICT), mentaal (processen en procedures) en sociaal (hoe mensen met elkaar omgaan).
Maar de echte reden is volgens mij anders: Het Nieuwe Werken kreeg onterecht publiciteit en ja, dan springt iedereen op de rijdende trein en doet mee om van de publiciteit gebruik te maken. Het begon bij die publiciteit: wat werd er nu destijds precies beloofd met het nieuwe werken? In mijn visie werd er beloofd dat met nieuw werken ook nieuwe business gegenereerd wordt!
Dat is een klassieke cultuurdenkfout. Business begint met een idee, dat kan zijn met een idee voor een oplossing in de markt of met de bestaande kennis die iemand heeft die breder in te zetten is. Wanneer zo'n idee er is, dan komt er een plan, een organisatie en de implementatie. Het begint nooit met organisatie. Dat is de fout geweest van het nieuwe werken.
Nu heeft Bijl het over de vierde industriële revolutie. Vooral de opkomst van robotica. Daardoor gaan we misschien opnieuw (anders) werken. Maar de essentie is dat de markten gaan veranderen. De markt voor vrachtwagenchauffeurs verdwijnt met zelf-rijdende auto's. Daar begint het. De impact op organisaties komt als tweede. Die impact zal wel groot zijn. Dat geloof ik. Al is het nog niet zo ver en kunnen we nu langzaam voorsorteren.
"Alles wordt anders," klinkt in ieder geval minder opruiend dan "Het Nieuwe Werken."
--
2012/06/het-nieuwe-werken-interview
2011/11/tijd-voor-het-nieuwe-werken
Bent u vrachtwagenchauffeur, administratief medewerker of fabrieksarbeider? Dan heeft Dik Bijl nieuws voor u. Uw baan gaat verdwijnen. Misschien niet morgen of volgende maand, maar wel binnen nu en twintig jaar. Ook hoger opgeleiden moeten zich zorgen maken. Een groot deel van het werk van artsen, belastingadviseurs, advocaten en andere kenniswerkers zal in de toekomst worden overgenomen door robots en computers.
Volgens de interviewer is dezelfde persoon ook diegene die HNW op de kaart heeft gezet, als ook het einde van hetzelfde fenomeen heeft verkondigd (HNW is dood). HNW heeft dus kort geleefd als thema.
Hoe komt dat?
Volgens Bijl:
‘Het concept is gekaapt door allerlei partijen die het gebruiken om hun eigen agenda te bevorderen. Je had bijvoorbeeld “De week van HNW”, georganiseerd door Natuur & Milieu. Dan is HNW gereduceerd tot minder op de weg zijn. Het is ook misbruikt door managementteams die bezuinigingsmaatregelen wilden doorvoeren door het aantal werkplekken te reduceren. Terwijl HNW veel meer is dan thuiswerken. Het gaat om het creëren van een optimale werkomgeving, zowel fysiek, de virtueel (ICT), mentaal (processen en procedures) en sociaal (hoe mensen met elkaar omgaan).
Maar de echte reden is volgens mij anders: Het Nieuwe Werken kreeg onterecht publiciteit en ja, dan springt iedereen op de rijdende trein en doet mee om van de publiciteit gebruik te maken. Het begon bij die publiciteit: wat werd er nu destijds precies beloofd met het nieuwe werken? In mijn visie werd er beloofd dat met nieuw werken ook nieuwe business gegenereerd wordt!
Dat is een klassieke cultuurdenkfout. Business begint met een idee, dat kan zijn met een idee voor een oplossing in de markt of met de bestaande kennis die iemand heeft die breder in te zetten is. Wanneer zo'n idee er is, dan komt er een plan, een organisatie en de implementatie. Het begint nooit met organisatie. Dat is de fout geweest van het nieuwe werken.
Nu heeft Bijl het over de vierde industriële revolutie. Vooral de opkomst van robotica. Daardoor gaan we misschien opnieuw (anders) werken. Maar de essentie is dat de markten gaan veranderen. De markt voor vrachtwagenchauffeurs verdwijnt met zelf-rijdende auto's. Daar begint het. De impact op organisaties komt als tweede. Die impact zal wel groot zijn. Dat geloof ik. Al is het nog niet zo ver en kunnen we nu langzaam voorsorteren.
"Alles wordt anders," klinkt in ieder geval minder opruiend dan "Het Nieuwe Werken."
--
2012/06/het-nieuwe-werken-interview
2011/11/tijd-voor-het-nieuwe-werken
Reacties