De markt voor Leadership Consultants (2015 - 2020)

[Zo doet de FT, dat, bij het copieren verschijnt deze tekst: High quality global journalism requires investment. Please share this article with others using the link below, do not cut & paste the article. See our Ts&Cs and Copyright Policy for more detail. Email ftsales.support@ft.com to buy additional rights. ]

Deloitte has acquired a boutique of business psychologists as part of plans to launch a leadership consulting practice, in the latest sign of professional services firms expanding into new areas. It acquired ... Consulting, which employs about 60 people, and said it planned to expand the business by recruiting 700 people globally by 2020...  (bron: FT)

Volgens de FT ... de
... business of leadership consulting is a fragmented market, spanning coaching, psychological profiling and applying neuroscience techniques ... (market  worth over $40bn a year).

De nieuwe divisie bouwt voort op de bestaande strategy en Business divisie. "Leiderschap is het meeste terugkerende issue in de jaarlijkse onderzoeken."

Na de financiële crisis snijden bedrijven in hun opleidingsbudget en bedrijven zoals PwC en de traditionele consultant (FT noemt McKinsey en BCG, maar Accenture waarschijnlijk ook) breiden in deze gebieden uit.

De FT interviewt een leadership consultant, die meent dat de Deloitte deal goed getimed was. “There are lots of small specialist firms in leadership consulting but there aren’t really any large firms that dominate in this space. This is the opportunity. The cultural change from a small entrepreneurial boutique to a large firm is something to be wary of.”Deloitte’s push into leadership consulting is another example of how the Big Four professional services firm have expanded beyond their roots in audit into areas such as consulting, ...

Dus.

Dat de grote accountbureaus hun focus verleggen is een bekend gegeven. Hoe de discussie gaat over de splitsing tussen verschillende adviesdiensten en accountancy en de Chinese muren is me niet bekend.

Wel is bekend hoe de grotere bedrijven waar consultants werkzaam zijn, de laatste jaren - vanaf de crisis uit 2009 tot heden - hun uitgaven en dus opleidingsbudgetten hebben gekort.
Maar ook vindt er een grotere centralisatie plaats bij bedrijven, die parallel loopt met de afslankingsacties.
Alleen op deze manier komt de HR-afdeling of hoe deze in diverse versies ook genoemd wordt weer een echte gesprekspartner bij de business-divisies.

De paradox van deze ontwikkeling is dat impliciet ene "hoeveelheid" leiderschap in de vorige reorganisaties juist is weggesneden. De vraag naar leiderschap heeft een cyclisch karakter; ten tijde van recessie en kostenbesparing komt de nadruk op management (in de typische en bekende verschillenlijst tussen beiden zie figuur:),

Bron: 123management.nl

en met het snijden van decentrale initiatieven en het korten op vrijheid, gaat ook veel leiderschap (en innovatie) verloren. Nu bedrijven slanker en effectiever zijn geworden, de merkenportefeuille is geoptimaliseerd, dient de volgende uitdaging zich aan: om toch meer omzet te maken.
Winstcijfers van bedrijven zijn over het algemeen wel goed, maar de omzetten lopen terug. Dat is ook goed te zien aan een groot bedrijf als Philips. Die heeft nog maar twee divisies over. Dat is goed te managen, maar meer straks management gaat ten koste van leiderschap en culturele diversificatie.

Deloitte heeft het in haar HR trend onderzoek voor 2015, enkel over de organisatorische aspecten (verandering van werkvormen e.d.) van leiderschap en vergeet even dit culturele element. Dat hoeft ook niet want een consultant mag niet te kritisch zijn, die moet voor elke ontwikkeling een dienst aanbieden en aanpassen.

Deloitte en andere grotere consultants zullen hun recruitering op de kleinere partijen afstemmen. Niet alleen in de UK wi het groeien maar ook in andere landen. In Nederland zouden leadership consultants in ZZP'sfeer hier van kunnen profiteren. Ook op die manier zal dat zorgen voor een vermindering van de diversiteit.

Als we dan uiteindelijk een keer uit de crisis komen - over ca.. vijf jaar in 2020? - dan gaan bedrijven weer oog krijgen voor decentrale ontwikkelingen en krijgen de business units weer alle vrijheid om te ondernemen. Deloitte heeft het toevallig over een strategische termijn van nu tot 2020. Zou dan de crisis voorbij zijn en "de grote reset" hebben  plaatsgevonden?

Het zou me niets verbazen als deze kennis impliciet bij de grote consultants zoals Deloitte  boven water is gekomen. Zij moeten strategische plannen maken en praten dan veel met de blue chips in de markt. De CEO's van deze bedrijven zien nog lang geen verbetering in de markt en enkel maar meer uitdagingen, zoals nu weer de groeivertraging in China. Nee, de komende jaren blijven kostenbesparingen nodig. En in deze context is leiderschap nodig. Leiderschap om uit de schaarse middelen toch extra opbrengsten te genereren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?