Déjà vu. Siemens toen, VW nu.
Weet u nog, zo tegen het einde van de vorige bull-markt [2008] kwam Siemens in opspraak. Het begon met een paar omkoopschandalen "waar de top niets van scheen te weten," uiteindelijk spreidde de fraude zich als een olievlek door het bedrijf en de media.
Op de top van de markt.
Nu is het collegabedrijf Volkswagen, dat mogelijk een boete van 18 miljard euro kan ontvangen, omdat het bedrijf "geschummeld" heeft met Co2-emissiestatistieken. Hoe deze boete zo omvangrijk kan zijn is me niet duidelijk, ook de details ken ik niet. Maar de parallel met het vorige schandaal vallen wel op. Het vorige omkopingsschandaal van VW dateert uit 2008 (FT).
Is het toeval dat gebeurt aan het einde van een bullmarkt, waarin het duidelijk moeilijker wordt om omzet te genereren en winst steeds maar weer te verhogen? De geschiedenis herhaalt zich?
Volgens mij een duidelijk signaal dat we beursdalingen van 50% voor VW (sinds top in 2015 op 260 euro) en voor andere bedrijven die dalen met dergelijke omvang (Delta Lloyd, ...) , een signaal is dat we al in de bearmarkt terecht aan het komen zijn.
--
Inmiddels zijn er meer details bekend. Ook "aardig" is de vergelijking met Amerikaans autobedrijf General Motors (GM) ...
Case in point, GM, which last Thursday was fined $900 million for covering up its faulty ignition switches that caused at least 124 deaths and hundreds of injuries. (Zerohedge, 22 sept '15)
Zerohedge legt fijntjes uit wat VW "fout" gedaan heeft: ze heeft geen significante lobby in de VS, in tegenstelling tot GM.
--
Een schandaal van deze omvang vraagt extra verklaringen. Het toevallige feit dat dit vergelijkbaar is met een Siemens-schandaal vlak voor de vorige crisis, maar toch nauwelijks vergelijkbaar qua omvang moet in de prullenbak.
En nieuwe hypothese die redelijk geloofwaardig lijkt is dat dit een actie is van de VS tegen Duitsland, niet in een valutaoorlog, maar wel een andere oorlogsdreiging. Duitsland (als belangrijke handelspartner van Rusland) zou vlak voor het VW "incident" Rusland hebben gesteund met haar wens om ISIS en rebellen aan te vallen in Syrië. De VS was daar faliekant tegen. Rusland wil Asad in het zadel houden, De VS wil hem weghebben. Gegeven de impact van de VW-affaire moet Obama geweten hebben van de aanklacht tegen VW, het meest representatieve merk van Duitsland. Als een represaille van de zet van de Duitsers...?
Op de top van de markt.
Nu is het collegabedrijf Volkswagen, dat mogelijk een boete van 18 miljard euro kan ontvangen, omdat het bedrijf "geschummeld" heeft met Co2-emissiestatistieken. Hoe deze boete zo omvangrijk kan zijn is me niet duidelijk, ook de details ken ik niet. Maar de parallel met het vorige schandaal vallen wel op. Het vorige omkopingsschandaal van VW dateert uit 2008 (FT).
Is het toeval dat gebeurt aan het einde van een bullmarkt, waarin het duidelijk moeilijker wordt om omzet te genereren en winst steeds maar weer te verhogen? De geschiedenis herhaalt zich?
Volgens mij een duidelijk signaal dat we beursdalingen van 50% voor VW (sinds top in 2015 op 260 euro) en voor andere bedrijven die dalen met dergelijke omvang (Delta Lloyd, ...) , een signaal is dat we al in de bearmarkt terecht aan het komen zijn.
--
Inmiddels zijn er meer details bekend. Ook "aardig" is de vergelijking met Amerikaans autobedrijf General Motors (GM) ...
Zerohedge legt fijntjes uit wat VW "fout" gedaan heeft: ze heeft geen significante lobby in de VS, in tegenstelling tot GM.
--
Een schandaal van deze omvang vraagt extra verklaringen. Het toevallige feit dat dit vergelijkbaar is met een Siemens-schandaal vlak voor de vorige crisis, maar toch nauwelijks vergelijkbaar qua omvang moet in de prullenbak.
En nieuwe hypothese die redelijk geloofwaardig lijkt is dat dit een actie is van de VS tegen Duitsland, niet in een valutaoorlog, maar wel een andere oorlogsdreiging. Duitsland (als belangrijke handelspartner van Rusland) zou vlak voor het VW "incident" Rusland hebben gesteund met haar wens om ISIS en rebellen aan te vallen in Syrië. De VS was daar faliekant tegen. Rusland wil Asad in het zadel houden, De VS wil hem weghebben. Gegeven de impact van de VW-affaire moet Obama geweten hebben van de aanklacht tegen VW, het meest representatieve merk van Duitsland. Als een represaille van de zet van de Duitsers...?
Reacties