Hoe nu verder met Zuid Afrika?

Na een aflevering P&W gedeeltelijk gewijd aan het overlijden van Nelson Mandela bleef ik zitten met deze vraag: hoe moet het nu verder met Zuid Afrika. Adriaan van Dis en Conny Braam hielden beiden een verschillende visie over het land en het succes van de leider als icoon van de veranderingen. De eerste vond dat er toch wel een middenklasse was ontstaan in Zuid Afrika, en dat mochten we als positief beschouwen.

Een belangrijk feit over Mandela kreeg geen aandacht, namelijk dat hij altijd in Soweto is blijven wonen, Soweto was destijds het black township nabij het  capitalistische en overheersend blanke Johannesburg. Deze nederige voetnoot geeft de grootheid van Madela aan.

Conny Braam had een heel scherpe opmerking die verder geen vervolg kreeg, ze zei: Ja, het is nu de vraag wat er nu gaat gebeuren nu hij er niet meer is, hij was toch een soort vader die toezicht hield, maar de jonge generatie heeft toch een eigen visie en ervaring. Ik weet niet of ik het hier goed verwoord, maar haar opmerking leek me essentieel voor het veranderingsproces. Hoe gaat het nu verder daar. In mijn verwoording van dat beeld denk ik dat Mandela veel verandering heeft gebracht, maar vooral op later leeftijd door zijn statussymbool ook veel verandering heeft tegengehouden. Het is natuurlijk een prachtig teken dat alle leiders van de kapitalistische wereld de begrafenis gaan bijwonen, maar juist dat eerbetoon is ook een teken dat door de vreedzame Mandela er weinig echt veranderd is. Juist door die zogenaamde eerbied voor Mandela hebben ze hem zoet gehouden. Maar wat is er nu echt veranderd?
Volgens P&W's informatie beheersen acht tot negen boeren de gehele landbouw in Zuid Afrika. Daar is nog wat ruimte voor verandering denk ik dan.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?