De wegen naar Santiago

Op uitzendinggemist.nl vind ik een serie verhalen over mensen die El camino de Santiago bereist hebben. De interviewer vraagt naar de ervaringen van verschillende reizigers en ik hoor onder andere iemand vertellen over de heilige werking die el camino heeft waardoor ze van een burn-out geneest. 
Het bewandelen van El camino staat ook op mijn verlanglijstje. 
Toen ik een paar maanden geleden in Leon en Asturias was kwam ik erachter dat er niet één weg naar Santiago is, maar verscheidene. Er is niet één Camino, maar er zijn er meer; Santiago lijkt op Rome. Je kunt langs de zeedorpen lopen (Asturias) maar ook landinwaarts via Leon. Wij verbleven in El Parador van Leon en daar is onder andere een film opgenomen met Martin Sheen met ook een verhaal over reizigers van El Camino.


Mijn grote vraag die ik dan wil beantwoorden is hoe belangrijk "De Weg" voor veranderingen is. Iemand die net een burn-out heeft ondergaan ziet de route als mogelijke geneeswijze. Het kan, maar zelf geloof ik er niet in, net zomin een vakantie naar Mexico - hoe exotisch ook - een verandering zal opleveren. Om te veranderen is een blijvend nieuwe omgeving nodig. Toch trekt Santiago veranderingsgezinden aan. Wellicht zit daar het belangrijkste effect in; het imago van "Santiago" als "begeleider" van veranderingen.
Verderop was er nog een verhaal van een jongen die een Italiaans meisje had ontmoet op de route en zij waren bezig om er een herberg te bouwen. Heel symbolisch, voor hun was de weg echt een verandering.

Voor mij is de conclusie voorlopig dat er (dus) meerdere wegen naar Santiago zijn.


--
Over de Amerikaanse schrijfster Edith Wharton is een boek gepubliceerd (2011, universiteit van Santiago) van haar ervaringen over de weg naar Santiago, volgens haar eigen aantekeningen, Back to Compostela uit 1925.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?