¿Qué pasa Aegon?
Terwijl de Rabobank zich gaat richten op de spaardersmarkt in Duitsland, die vijf keer zo groot is dan de Nederlandse markt, valt dezelfde dag te lezen dat Aegon zich uit Spanje terugtrekt.
Aegon onderzoekt momenteel de mogelijkheden om zich terug te trekken uit twee samenwerkingsverbanden met regionale Spaanse banken. Die zogeheten caja's zijn in grote financiële problemen verzeild geraakt door de implosie van de Spaanse vastgoedsector en de aanhoudende economische malaise in het Zuid-Europese land. Vorig jaar breidde Aegon zijn aanwezigheid in deze markt nog uit. ... De verzekeraar kijkt ook naar de beleggingen die hij in Spanje heeft. Volgens de meest recente cijfers bedroeg de blootstelling van Aegon aan Spaanse beleggingen eind maart dit jaar 2,8 miljard euro. Dat bedrag is veel groter dan de beleggingen in andere perifere eurolanden. Zo bezat Aegon op dat moment voor 878 miljoen euro aan Italiaanse en voor 539 miljoen euro aan Ierse beleggingen. (bron: De Stentor)
Aegon is duidelijk de weg kwijtgeraakt in Spanje. In 2010 nog enthousiast aanwezig en achtien maanden later de overgave.
Op het eerste gezicht lijkt dit een moedige keuze om verlies te nemen, na rationele overwegingen dat de vooruitzichten in Spanje verslechteren en ook niet beter worden. Spanje is niet langer sexy.
In (het jaarverslag) 2010 introduceert Aegon een nieuw rapportage format, waarin naast America, Nederland, UK ook New Markets genoemd wordt als "new lines of business", dit betreft:
Asia, Central & Eastern Europe, Spain, France, Variable Annuities Europe, as well as AEGON Asset Management. ... In June 2010, AEGON announced that it would sharpen its focus on its core businesses – life insurance, pensions and asset management - and achieve a greater geographical balance by reallocating capital to the growth markets of Spain, Central & Eastern Europe, Asia and Latin America, which offer higher growth and returns over the long term.
Dat jaar introduceert het twee nieuwe producten in Spanje:
- CuenTAEgon... The product offers convenience, flexibility, security and tax benefits. (combinatie van Saving and life insurance).
- PPA Evolution, a product designed for a generation that is starting to save regularly.
Op dat moment is er al een vergaande concentratie gaande in de Spaanse spaarbankenwereld. Maar Aegon doet dan nog zaken met de versplinterde lokale partijen:
- CAN Vida y Pensiones, Sociedad Anónima de Seguros, Pamplona (Spain), life insurance and pension company (50%)- Caixa Terrassa Vida y Pensiones, Sociedad Anónima de Seguros, Terrassa (Spain) life and accident insurance and pension company (50%)
De marktpositie voor levensverzekeringsproducten is dan: de zevende plaats:
Market position, Spain: #7 (Life insurance)
De resultaten zijn in dat jaar - in tegenstelling tot andere gebieden teleurstellend:
... The decrease in Spain was mainlydue to lower sales from AEGON’s partnership with CAM.
In 2011 is het resultaat niet beter: ... Sales across the company showed improvements during the year. Spain was an exception, as a consequence of continued weak economic conditions that affected one of AEGON’s joint venture partners there. Earnings from Spain increased to EUR 66 million as a result of business growth in Spain and the inclusion of earnings from Caixa Sabadell Vida.
Gedurende deze periode gaat de consolidatie in Spanje verder. De spaarbanken fuseren, en het noodlijdende (en frauderende) CAM waar Aegon zaken mee doet is overgenomen door Banco Sabadell. De andere fragmenten zijn opgegaan in Caixabank, die via Banca Civica het kleinere CajaNavarra heeft overgenomen waar Aegon eerder zaken mee deed.
Banco Sabadell en Caixabank - beiden Catalaans - lijken nu meer solide partijen dan de vorige zakenpartners, dus daar wint Aegon. Echter de omstandigheden in Spanje verslechteren. En Aegon neemt het zekere voor het onzekere. Zoals een verzekeringsmaatschappij betaamt.
De andere kant van het verhaal - die Aegon niet laat zien - is dat Spanje altijd al een gefragmenteerde interne markt heeft gehad en dus ook op levensverzekeringsgebied. Maar juist nu er een marktconcentratie komt - en waar ze marktaandeel kan opbouwen - vertrekt de partij. Dat kan alleen maar komen door de naamsbekendheid van Aegon zelf. Ze is in al die jaren in Spanje dus niet in staat geweest haar merk uit te dragen.
Daarbij komt dat de Spaanse markt voor levensverzekering anders is dan de Nederlandse markt - die zelf ook verandert. De levensverzekering in Spanje zit grotendeels in onroerend goed, bij de familie en minder in moderne "asset management producten, " die niets tastbaars kunnen bieden, anders dan het woord van Aegon dat vermogens op de lange termijn groeien. Dat verhaal is voor Aegon zelf niet uitgekomen en dat wetens ze in Spanje. Je hoort de Spanjaard denken, "Aegon, uit Nederland, ... maar die willen ons zuiderlingen niet helpen..." Verhalen over liquidatie van levensverzekeringen voor een fractie van de waarde zijn algemeen bekend. Een verzekeringspolis is altijd nog meer liquide dan een (tweede) huis.
Ook al is er een stenencrisis, een huis aan de kust is voor veel spanjaarden nog het meest tastbare bezit, ook voor de lange termijn. Een echte levensverzekering. De zon legt een bodem onder de huizenprijzen, al is dat na het debacle Griekenland alles behalve zeker.
Aegon onderzoekt momenteel de mogelijkheden om zich terug te trekken uit twee samenwerkingsverbanden met regionale Spaanse banken. Die zogeheten caja's zijn in grote financiële problemen verzeild geraakt door de implosie van de Spaanse vastgoedsector en de aanhoudende economische malaise in het Zuid-Europese land. Vorig jaar breidde Aegon zijn aanwezigheid in deze markt nog uit. ... De verzekeraar kijkt ook naar de beleggingen die hij in Spanje heeft. Volgens de meest recente cijfers bedroeg de blootstelling van Aegon aan Spaanse beleggingen eind maart dit jaar 2,8 miljard euro. Dat bedrag is veel groter dan de beleggingen in andere perifere eurolanden. Zo bezat Aegon op dat moment voor 878 miljoen euro aan Italiaanse en voor 539 miljoen euro aan Ierse beleggingen. (bron: De Stentor)
Aegon is duidelijk de weg kwijtgeraakt in Spanje. In 2010 nog enthousiast aanwezig en achtien maanden later de overgave.
Op het eerste gezicht lijkt dit een moedige keuze om verlies te nemen, na rationele overwegingen dat de vooruitzichten in Spanje verslechteren en ook niet beter worden. Spanje is niet langer sexy.
In (het jaarverslag) 2010 introduceert Aegon een nieuw rapportage format, waarin naast America, Nederland, UK ook New Markets genoemd wordt als "new lines of business", dit betreft:
Asia, Central & Eastern Europe, Spain, France, Variable Annuities Europe, as well as AEGON Asset Management. ... In June 2010, AEGON announced that it would sharpen its focus on its core businesses – life insurance, pensions and asset management - and achieve a greater geographical balance by reallocating capital to the growth markets of Spain, Central & Eastern Europe, Asia and Latin America, which offer higher growth and returns over the long term.
Dat jaar introduceert het twee nieuwe producten in Spanje:
- CuenTAEgon... The product offers convenience, flexibility, security and tax benefits. (combinatie van Saving and life insurance).
- PPA Evolution, a product designed for a generation that is starting to save regularly.
Op dat moment is er al een vergaande concentratie gaande in de Spaanse spaarbankenwereld. Maar Aegon doet dan nog zaken met de versplinterde lokale partijen:
- CAN Vida y Pensiones, Sociedad Anónima de Seguros, Pamplona (Spain), life insurance and pension company (50%)- Caixa Terrassa Vida y Pensiones, Sociedad Anónima de Seguros, Terrassa (Spain) life and accident insurance and pension company (50%)
De marktpositie voor levensverzekeringsproducten is dan: de zevende plaats:
Market position, Spain: #7 (Life insurance)
De resultaten zijn in dat jaar - in tegenstelling tot andere gebieden teleurstellend:
... The decrease in Spain was mainlydue to lower sales from AEGON’s partnership with CAM.
In 2011 is het resultaat niet beter: ... Sales across the company showed improvements during the year. Spain was an exception, as a consequence of continued weak economic conditions that affected one of AEGON’s joint venture partners there. Earnings from Spain increased to EUR 66 million as a result of business growth in Spain and the inclusion of earnings from Caixa Sabadell Vida.
Gedurende deze periode gaat de consolidatie in Spanje verder. De spaarbanken fuseren, en het noodlijdende (en frauderende) CAM waar Aegon zaken mee doet is overgenomen door Banco Sabadell. De andere fragmenten zijn opgegaan in Caixabank, die via Banca Civica het kleinere CajaNavarra heeft overgenomen waar Aegon eerder zaken mee deed.
Banco Sabadell en Caixabank - beiden Catalaans - lijken nu meer solide partijen dan de vorige zakenpartners, dus daar wint Aegon. Echter de omstandigheden in Spanje verslechteren. En Aegon neemt het zekere voor het onzekere. Zoals een verzekeringsmaatschappij betaamt.
De andere kant van het verhaal - die Aegon niet laat zien - is dat Spanje altijd al een gefragmenteerde interne markt heeft gehad en dus ook op levensverzekeringsgebied. Maar juist nu er een marktconcentratie komt - en waar ze marktaandeel kan opbouwen - vertrekt de partij. Dat kan alleen maar komen door de naamsbekendheid van Aegon zelf. Ze is in al die jaren in Spanje dus niet in staat geweest haar merk uit te dragen.
Daarbij komt dat de Spaanse markt voor levensverzekering anders is dan de Nederlandse markt - die zelf ook verandert. De levensverzekering in Spanje zit grotendeels in onroerend goed, bij de familie en minder in moderne "asset management producten, " die niets tastbaars kunnen bieden, anders dan het woord van Aegon dat vermogens op de lange termijn groeien. Dat verhaal is voor Aegon zelf niet uitgekomen en dat wetens ze in Spanje. Je hoort de Spanjaard denken, "Aegon, uit Nederland, ... maar die willen ons zuiderlingen niet helpen..." Verhalen over liquidatie van levensverzekeringen voor een fractie van de waarde zijn algemeen bekend. Een verzekeringspolis is altijd nog meer liquide dan een (tweede) huis.
Ook al is er een stenencrisis, een huis aan de kust is voor veel spanjaarden nog het meest tastbare bezit, ook voor de lange termijn. Een echte levensverzekering. De zon legt een bodem onder de huizenprijzen, al is dat na het debacle Griekenland alles behalve zeker.
Reacties