Kwaliteit is... een kwestie van remmen
Tijd is geld. Een bekend gezegde en laat zien dat snelheid het opneemt tegen resultaat; hoe sneller hoe beter.
Een ander eeuwenoud gezegde stelt precies het tegenovergestelde: de snelheid is ondergeschikt aan het resultaat: als iets goed is, dan maakt het niet uit hoe lang het geduurd heeft (vrij naar het orkale van Gracian, #57). deze wijsheid is oorsponkelijk aan Koning Salomon toegekend.
Het een en 't ander geeft aan dat tijdloze wijsheid best naast moderne inzichten (tijd is geld) kan bestaan, maar tijdloos betekent helaas ook dat het af en toe afgestoft moet worden. De antieke kennis is in de praktijk ondergeschikt aan de moderne inzichten.
Neem bijvoorbeeld de afdeling Kwaliteit. Iedereen binnen het bedrijfsleven weten dat er een dergelijke afdeling is of dat iemand verantwoordelijk is voor de kwaliteit. Wanneer kwaliteit bij de business-verantwoordelijke (operationele manager) ligt dan is de kans groot dat de kwaliteit moet wijken voor de snelheid van het operationele proces.
Kwaliteit is te meten aan de hand van - bijvoorbeeld - een steekproef die ter controle genomen wordt. Hoe meer steekproeven, hoe trager het proces. hoe meer kwaliteit, hoe meer de snelheid wordt geremd. De kwaliteitsgezinde professionals hebben het dan ook vaak hard te verduren.
De kwaliteit van een eindproduct is in principe onzichtbaar. Toch is het een resultaat van een bedrijfsproces waarin twee krachten werkzaam zijn: de snelheid van de operatie en de rem van de (interne) controle.
Een ander eeuwenoud gezegde stelt precies het tegenovergestelde: de snelheid is ondergeschikt aan het resultaat: als iets goed is, dan maakt het niet uit hoe lang het geduurd heeft (vrij naar het orkale van Gracian, #57). deze wijsheid is oorsponkelijk aan Koning Salomon toegekend.
Het een en 't ander geeft aan dat tijdloze wijsheid best naast moderne inzichten (tijd is geld) kan bestaan, maar tijdloos betekent helaas ook dat het af en toe afgestoft moet worden. De antieke kennis is in de praktijk ondergeschikt aan de moderne inzichten.
Neem bijvoorbeeld de afdeling Kwaliteit. Iedereen binnen het bedrijfsleven weten dat er een dergelijke afdeling is of dat iemand verantwoordelijk is voor de kwaliteit. Wanneer kwaliteit bij de business-verantwoordelijke (operationele manager) ligt dan is de kans groot dat de kwaliteit moet wijken voor de snelheid van het operationele proces.
Kwaliteit is te meten aan de hand van - bijvoorbeeld - een steekproef die ter controle genomen wordt. Hoe meer steekproeven, hoe trager het proces. hoe meer kwaliteit, hoe meer de snelheid wordt geremd. De kwaliteitsgezinde professionals hebben het dan ook vaak hard te verduren.
De kwaliteit van een eindproduct is in principe onzichtbaar. Toch is het een resultaat van een bedrijfsproces waarin twee krachten werkzaam zijn: de snelheid van de operatie en de rem van de (interne) controle.
Reacties