Spanair Failliet
De Spaanse luchtvaartmaatschappij Spanair is zeer onverwacht failliet gegaan, de slechte gang van zaken is duidelijk buiten de berichtgeving gehouden. Opmerkelijk aan het verhaal zijn minimaal twee zaken.
Allereerst blijkt de missie van het bedrijf niet geheel zuiver geweest te zijn; naast doelstelling tot de normale luchtvaart dienstverlening stond er ook een vaag propaganda mechanisme op de bedrijfsagenda. Deze nevendoelstelling was om de luchthaven van Barcelona (internationaal) te promoten. Hierdoor kreeg het bedrijf subsidie van de Catalaanse regering. Het idee was om van el Prat een hub te maken zodat passagiers niet langer eerst via Barajas in Madrid zouden hoeven over te stappen.
Door de Europese richtlijnen werd het steeds moeilijker om subsidie toe te blijven staan. Daarnaast was natuurlijk de economische malaise in Spanje en Catalonie de tweede oorzaak.
Een belangrijk deel van het failliet heeft te maken met de eeuwigdurende vete tussen Barcelona en Madrid. Barcelona wilde voor haar luchthaven El Prat, de dominantie van Iberia en Aena doorbreken...
De andere kant van het verhaal is dat deze economische unieke tijden, waarschijnlijk de economische speelvelden (markten) sterk gaan veranderen. De sterke merken blijven overeind. Spanair was daar geen onderdeel van. een sterk merk moet een duidelijke strategie hebben en die ontbrak bij Spanair. Maar de Unilevers en Aholds van deze wereld zullen mogelijk kunnen profiteren van het faillisement van minder krachtige marktpartijen.
Allereerst blijkt de missie van het bedrijf niet geheel zuiver geweest te zijn; naast doelstelling tot de normale luchtvaart dienstverlening stond er ook een vaag propaganda mechanisme op de bedrijfsagenda. Deze nevendoelstelling was om de luchthaven van Barcelona (internationaal) te promoten. Hierdoor kreeg het bedrijf subsidie van de Catalaanse regering. Het idee was om van el Prat een hub te maken zodat passagiers niet langer eerst via Barajas in Madrid zouden hoeven over te stappen.
Door de Europese richtlijnen werd het steeds moeilijker om subsidie toe te blijven staan. Daarnaast was natuurlijk de economische malaise in Spanje en Catalonie de tweede oorzaak.
Een belangrijk deel van het failliet heeft te maken met de eeuwigdurende vete tussen Barcelona en Madrid. Barcelona wilde voor haar luchthaven El Prat, de dominantie van Iberia en Aena doorbreken...
De andere kant van het verhaal is dat deze economische unieke tijden, waarschijnlijk de economische speelvelden (markten) sterk gaan veranderen. De sterke merken blijven overeind. Spanair was daar geen onderdeel van. een sterk merk moet een duidelijke strategie hebben en die ontbrak bij Spanair. Maar de Unilevers en Aholds van deze wereld zullen mogelijk kunnen profiteren van het faillisement van minder krachtige marktpartijen.
Reacties