Update kernwaarden Ahold

Het gebruik van kernwaarden is niet zonder gevaar, maar het is vaak het meest tastbare bewijs van cultuur. Alles natuurlijk afgezien van het gebruik en naleving van deze waarden. Echter wanneer de waarden bij het bedrijf passen is dat een eerste indicatie van dat de cultuur past bij de business en organisatie van het bedrijf.

Het jaarverslag van ahold over 2010 heeft als motto "putting the customer first," en het is ook het jaar dat de nieuwe kernwaarden richting de stakeholders worden gedistribueerd. Waarom nu, is de eerste vraag, als het gaat om putting the customer first. Het eerste antwoord is misschien dat Dick Boer in tegenstelling tot zijn voorganger John Rishton meer aandacht geeft aan een gezamenlijke organisatiecultuur. De leider bepaalt in grote mate de richting van de cultuur.
In 2010 hebben we de waarden voor heel Ahold bepaald:
 Putting the customer first, Doing what’s right, Loving what we do, Making ideas happen, Getting better every day


Deze waarden zijn anders. Op het eerste gezicht is het even wennen, je vraagt je af wat er nu precies staat. wat bedoelen ze hier nu precies mee? Om te beginnen met de laatste, Getting beter every day: die geeft aan dat het bij Ahold (lees albert Heijn, Etos, Gall & Gall, Albert, maar ook Hypernova, Stop & Shop, Giant, PeaPod, etc.) vooral gaat om de operatie. De pot Calvé pindakaas moet even netjes in de schappen staan bij Albert als de CareOne en andere eigenmerk producten in de Giants Martin. Een dergelijke kernwaarde heeft veel meer zin dan b.v. het utopische Innovatief (*), dat je soms tegenkomt.

Putting the customer first, is veel moeilijker te concretiseren. Als het aan de klant zou liggen, dan zou Albert Heijn vijf minuten eerder open gaan, of als de klant toevallig nóg iets eerder is, maar de deur van de supermarkt nog op slot zit, dat deze voor hem speciaal open gaat. Zoals vroeger, waarin de kruidenier nog speciaal de deur open deed voor mevr. Jansen. De moderne organisatie vraagt echter tijd voor zich zelf om orde-op-zaken te kunnen stellen.
Een ander voorbeeld is het automatisch scannen van boodschappen. Past die self-service-oplossing bij de kernwaarde? En is er een verschil tussen de Nederlandse en Belgische klant?

Getting better is te verifiëren, De klant-op-de-eerst-plaats niet. De juiste-dingen-doen, is ook een bekende, maar toch geen eenvoudige kernwaarde. "Making ideas happen," klinkt als een roep naar teamwork. Ideeën zijn er vaak wel, meer dan genoeg zelfs, maar zorg maar eens dat ze werkelijkheid worden. Ook hier zie je net als bij getting-better dat de nadruk ligt op de operatie; het nieuwe idee (en de verbouwing) moet samengaan met de operatie (verkoop). Zou mijn interpretatie zijn.
"Loving what we do," is een ander woord voor passie of betrokkenheid. Ook al is het vakken vullen..., "we love it." (In het ziekenhuis zou het eerder gaan om "een roeping") Dat kan waarschijnlijk omdat dit niet het enige werk is dat uitgevoerd wordt door meer dan tweehonderdduizend werknemers. De diversiteit aan activiteiten is groot, maar een belangrijke noemer bij Ahold is wel: service verlenen. Dienstverlening dus, en tegen die achtergrond lijken me de waarden aardig te passen.

(*) - op het internet vond ik een set oude kernwaarden van Ahold. Strategie Ahold 2006:
Onze kernwaarden helpen ons als één team te werken en een sterke cultuur te vormen. Zij zijn geworteld in Aholds erfgoed en weerspiegelen onze ambities voor de toekomst.
Integrity always. Wij treden open en eerlijk op. Wij zeggen wat wij bedoelen en doen wat wij zeggen.
One team. Wij werken samen zodat we optimaal gebruik maken van onze kwaliteiten, schaalgrootte, sterke punten en kennis.
Innovative mindset. Wij dagen onszelf voortdurend uit om betere werkwijzen te vinden en betere resultaten te bereiken.
Passion for our business. Wij vinden het geweldig in de foodsector te werken. Wij leggen de lat hoog en zijn nooit tevreden in ons streven te excelleren.


De nieuwe kernwaarden lijken me beter te passen... dit zou betekenen dat Ahold groeit qua cultuur.  Ook dat zou kloppen, omdat het bedrijf moeilijke jaren achter de rug heeft. Cultuur groeit door het overwinnen van crisis. (let op dus hoe het nu met Europa en de Euro gaat).
Jammer dat er een beschrijving van de kernwaarden ontbreekt, daarmee zouden ze wat meer gaan leven, voor mij als ... klant. Ongetwijfeld kent de werknemer die details wel.
--
PS, nog even een detail. Het downloaden van de jaarverslagen lukte me niet, ik kreeg onderstaande melding:
Forbidden
You don't have permission to access /files/Ahold Jaaroverzicht 2009_0_0.pdf on this server.
Http://www.ahold.com/files/Ahold%20Jaaroverzicht%202009_0_0.pdf Dat euvel is inmiddels opgelost.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?