Management-veranderingen AirFrance-KLM
Onlangs kondigde AFKLM een managementstructuurwijziging aan. Zeven jaar na de fusie zijn de twee oorspronkelijke divisies nog duidelijk aanwezig in de organisatie(*).
'Air France-KLM wijzigt managementstructuur'
VRIJDAG 24 JUNI 2011, Air France-KLM werkt aan een herindeling van de managementstructuur. Volgens de Franse krant La Tribune is een Franse topambtenaar de aangewezen kandidaat om de leiding te krijgen over de Franse luchtvaartmaatschappij Air France.
Air France en KLM zijn zelfstandige luchtvaartmaatschappijen binnen de luchtvaartgroep. Op dit moment hebben de twee hoogste bazen van het concern Jean-Cyril Spinetta en Pierre-Henri Gourgeon een dubbele rol. Zij zitten zowel in het bestuur van de groep als van Air France.
Volgens La Tribune gaat dit begin 2012 veranderen. Gourgeon zou zijn uitvoerende taken bij luchtvaartmaatschappij Air France dan staken en topambtenaar Alexandre de Juniac zou het roer overnemen. De Juniac werkt nu voor de Franse minister van Financiën Christine Lagarde.
[Hoe zit het nu precies met de vloot van de groep, komt er een duidelijke keuze voor Airbus, ten koste van Boeing of blijven ze naast elkaar vliegen. Is MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) efficiënter te organiseren bij één enkele vliegtuigproducent? ... „Grotendeels plastic vliegtuigen als de Boeing 787 vergen compleet nieuwe onderhoudstechnieken. Daar bereiden onze technische diensten zich op voor. Zo moeten bij Air France-KLM veel mensen opgeleid worden. We hebben hier ook meer personeel nodig.” Dat zegt KLM-topman Peter Hartman in reactie op de aflevering van de allereerste ’Dreamliner’. Bron: DFT. Maar dit ten zijde.]
Een aantal kleinere veranderingen werden vorig jaar doorgevoerd, o.a. met de ons bekende komst van Camiel Eurlings (verantwoordelijk voor Cargo van AirFrance-KLM en daarnaast de MD van KLM). Bij die wijziging ontstond er een nieuwe bestuursrol in het executive management: Management Development, onder de verantwoordelikjheid van Wim Kooijman en voor de gehele groep.
Management Development. Het verschil met die rol en de andere elf bestuursrollen is dat deze laatste allen naast de CEO en CFO een business domein omvatten: Cargo, Fleet management, Marketing, Revenue Management, International, etc. Een aantal rollen zijn enkel voor de KLM of Air-France, de meeste zijn al voor de groep.
Wat moet men bij management development precies voorstellen? Het zou kunnen zijn dat men het profiel van de Nieuwe Manager kent en dat men via een MD-programma managers gaat opleiden. Veel waarschijnlijker is het dat men nog niet het profiel van de nieuwe manager kent, juist omdat er nu nog twee divisies redelijk zelfstandig opereren en er geen duidelijke gezamelijke cultuur gevormd is.
Managers zijn er in vele soorten en maten, gegeven de bovenstaande business verschillen: bij Cargo gaat het om andere prioriteiten dan bij Fleet-management of Marketing. Bij MD gaat het echter niet om WAT de managers doen, maar vooral ook om het HOE, wat is een gezamenlijk stijlkenmerk van de manager zodat deze richting geeft aan de cultuur van de gezamenlijke onderneming? De Fleet-manager en de verantwoordelijke voor Cargo moeten samenwerken. Net als anderen professionals in de organisatie omdat er overloop (en mis-match) ontstaat in de activiteiten van de betrokkenen.
Management Development Programmas hebben daarom vaak een dubbele functie. Aan de ene kant zijn ze bedoeld om via vaak exclusieve opleidingsprogramma's de juiste talenten te selecteren. Maar ook zorgen ze voor een clubgevoel, die richting moet geven aan de nieuwe cultuur. En dan zijn er diegenen die het programma niet bereiken en afvallen. De diversiteit binnen de organisatie neemt af door zo'n programma. Maar dat komt de cultuur die nu nodig is ten goede. Het grote voordeel van zo'n programma is dat key-players buiten de feitelijke business sfeer - in opleidingprogramma's - al met elkaar in contact komen en dat helpt toekomstige conflicten te voorkomen. Het grote nadeel van een MD is dat het artificieel tot stand komt en dat de manager uit de nieuwe lichting zich eigenlijk eerst zou moeten bewijzen. Nu krijgt de MD-er op voorhand al de steun van het hogere management en dit kan leiden tot wroeging met zijn buurman die niet tot het programma werd toegelaten.
--
(*) Tientallen staffuncties bij luchtvaartmaatschappij Air France- KLM verdwijnen naar het Air France-hoofdkantoor in Parijs, zegt voorzitter Bob van der Wal van de Vereniging Hoger KLM Personeel (VHKP) dinsdag in het Financieele Dagblad. Bij KLM werkt ongeveer 20 procent van het personeel in een staffunctie, zo rekent de krant voor. Tot nu toe hield president-directeur Peter Hartman altijd vol dat KLM als een zelfstandig opererend bedrijf gezien moest worden (Bron: IEX)
--
Als het gaat over bedrijfscultuur dan lichtte Camiel Eurlings daar nog een tipje van de sluier op; Zorgvuldig zijn woorden uitkiezend, vertelde hij bij P&W dat de vrouwen bij de KLM "wel hun mannetje staan... het zijn stevige dames."
--
18 juli 2017.
Het voortbestaan van Air France-KLM loopt gevaar door de grote cultuurverschillen tussen de Nederlanders en Fransen. Dat denken de managers van het fusiebedrijf, blijkt uit een intern rapport dat werd opgesteld in opdracht van de Frans-Nederlandse vakbonden en in handen is van de Volkskrant.
'Air France-KLM wijzigt managementstructuur'
VRIJDAG 24 JUNI 2011, Air France-KLM werkt aan een herindeling van de managementstructuur. Volgens de Franse krant La Tribune is een Franse topambtenaar de aangewezen kandidaat om de leiding te krijgen over de Franse luchtvaartmaatschappij Air France.
Air France en KLM zijn zelfstandige luchtvaartmaatschappijen binnen de luchtvaartgroep. Op dit moment hebben de twee hoogste bazen van het concern Jean-Cyril Spinetta en Pierre-Henri Gourgeon een dubbele rol. Zij zitten zowel in het bestuur van de groep als van Air France.
Volgens La Tribune gaat dit begin 2012 veranderen. Gourgeon zou zijn uitvoerende taken bij luchtvaartmaatschappij Air France dan staken en topambtenaar Alexandre de Juniac zou het roer overnemen. De Juniac werkt nu voor de Franse minister van Financiën Christine Lagarde.
[Hoe zit het nu precies met de vloot van de groep, komt er een duidelijke keuze voor Airbus, ten koste van Boeing of blijven ze naast elkaar vliegen. Is MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) efficiënter te organiseren bij één enkele vliegtuigproducent? ... „Grotendeels plastic vliegtuigen als de Boeing 787 vergen compleet nieuwe onderhoudstechnieken. Daar bereiden onze technische diensten zich op voor. Zo moeten bij Air France-KLM veel mensen opgeleid worden. We hebben hier ook meer personeel nodig.” Dat zegt KLM-topman Peter Hartman in reactie op de aflevering van de allereerste ’Dreamliner’. Bron: DFT. Maar dit ten zijde.]
Een aantal kleinere veranderingen werden vorig jaar doorgevoerd, o.a. met de ons bekende komst van Camiel Eurlings (verantwoordelijk voor Cargo van AirFrance-KLM en daarnaast de MD van KLM). Bij die wijziging ontstond er een nieuwe bestuursrol in het executive management: Management Development, onder de verantwoordelikjheid van Wim Kooijman en voor de gehele groep.
Management Development. Het verschil met die rol en de andere elf bestuursrollen is dat deze laatste allen naast de CEO en CFO een business domein omvatten: Cargo, Fleet management, Marketing, Revenue Management, International, etc. Een aantal rollen zijn enkel voor de KLM of Air-France, de meeste zijn al voor de groep.
Wat moet men bij management development precies voorstellen? Het zou kunnen zijn dat men het profiel van de Nieuwe Manager kent en dat men via een MD-programma managers gaat opleiden. Veel waarschijnlijker is het dat men nog niet het profiel van de nieuwe manager kent, juist omdat er nu nog twee divisies redelijk zelfstandig opereren en er geen duidelijke gezamelijke cultuur gevormd is.
Managers zijn er in vele soorten en maten, gegeven de bovenstaande business verschillen: bij Cargo gaat het om andere prioriteiten dan bij Fleet-management of Marketing. Bij MD gaat het echter niet om WAT de managers doen, maar vooral ook om het HOE, wat is een gezamenlijk stijlkenmerk van de manager zodat deze richting geeft aan de cultuur van de gezamenlijke onderneming? De Fleet-manager en de verantwoordelijke voor Cargo moeten samenwerken. Net als anderen professionals in de organisatie omdat er overloop (en mis-match) ontstaat in de activiteiten van de betrokkenen.
Management Development Programmas hebben daarom vaak een dubbele functie. Aan de ene kant zijn ze bedoeld om via vaak exclusieve opleidingsprogramma's de juiste talenten te selecteren. Maar ook zorgen ze voor een clubgevoel, die richting moet geven aan de nieuwe cultuur. En dan zijn er diegenen die het programma niet bereiken en afvallen. De diversiteit binnen de organisatie neemt af door zo'n programma. Maar dat komt de cultuur die nu nodig is ten goede. Het grote voordeel van zo'n programma is dat key-players buiten de feitelijke business sfeer - in opleidingprogramma's - al met elkaar in contact komen en dat helpt toekomstige conflicten te voorkomen. Het grote nadeel van een MD is dat het artificieel tot stand komt en dat de manager uit de nieuwe lichting zich eigenlijk eerst zou moeten bewijzen. Nu krijgt de MD-er op voorhand al de steun van het hogere management en dit kan leiden tot wroeging met zijn buurman die niet tot het programma werd toegelaten.
--
(*) Tientallen staffuncties bij luchtvaartmaatschappij Air France- KLM verdwijnen naar het Air France-hoofdkantoor in Parijs, zegt voorzitter Bob van der Wal van de Vereniging Hoger KLM Personeel (VHKP) dinsdag in het Financieele Dagblad. Bij KLM werkt ongeveer 20 procent van het personeel in een staffunctie, zo rekent de krant voor. Tot nu toe hield president-directeur Peter Hartman altijd vol dat KLM als een zelfstandig opererend bedrijf gezien moest worden (Bron: IEX)
--
Als het gaat over bedrijfscultuur dan lichtte Camiel Eurlings daar nog een tipje van de sluier op; Zorgvuldig zijn woorden uitkiezend, vertelde hij bij P&W dat de vrouwen bij de KLM "wel hun mannetje staan... het zijn stevige dames."
--
18 juli 2017.
Het voortbestaan van Air France-KLM loopt gevaar door de grote cultuurverschillen tussen de Nederlanders en Fransen. Dat denken de managers van het fusiebedrijf, blijkt uit een intern rapport dat werd opgesteld in opdracht van de Frans-Nederlandse vakbonden en in handen is van de Volkskrant.
... in het fusiebedrijf heersen twee verschillende culturen die hard met elkaar botsen
... 'Als je bij Air France 10.000 euro wil besteden, moet je eerst vier keer op je knieën gaan en zes handtekeningen ophalen.
-- in 2009 was er sprake van dat Airfrance-KLM business class zou verwijderen, maar dat is niet gebeurd.
Reacties