SBM in het nieuws

In de pers blijft het bericht niet onopgemerkt. SBM Offshore waarschuwt voor verlies
SCHIEDAM (AFN) - SBM Offshore verwacht in de eerste helft van dit jaar een nettoverlies te lijden door een afschrijving van 450 miljoen dollar (314 miljoen euro)...
De afschrijving hangt samen met mindere vooruitzichten voor twee platforms van SBM Offshore, in Noorwegen en Canada. De aanpassing van een contract met een klant en een nieuwe inschatting van het werk aan de platforms leiden tot een hogere inschatting van de kosten.
,,De kosten zijn aanzienlijk toegenomen, terwijl de kans voor ons om ze goed te maken sterk is gedaald'', aldus de woordvoerder. Beide projecten werden in 2007 in de wacht gesleept.
Met Talisman, de opdrachtgever voor het platform in Noorwegen, zit SBM Offshore in een arbitrageprocedure. Het geschil met EnCana over het Canadese platform wordt voor de rechtbank in Nova Scotia uitgevochten. ... Vorig jaar nam SBM Offshore al een last van 30,8 miljoen dollar vanwege de oplopende kosten van het Noorse project.
Volgens Rabobank vormt de afschrijving op het project voor Talisman de hoofdmoot. De opdrachtgever zou van mening zijn dat SBM Offshore de klus voor een vast bedrag zou klaren, terwijl dat bedrijf de extra kosten voor tussentijdse aanpassingen op de klant wil verhalen.
Rabobank bestempelde de winstwaarschuwing als een dreun voor de reputatie van het bestuur van SBM Offshore, dat na kostenoverschrijdingen in het verleden juist bezig was om zijn reputatie op te vijzelen...


De organisatie van SBM bestaat uit drie onderdelen: Lease & operate, Turnkey systems en Turnkey services.
Wat direct duidelijk wordt is dat de marktomstandigheden verslechteren. Niet duidelijk is in hoeverre de hogere inschatting van de kosten nu wel of niet bij het Turnkey project zaten inbegrepen. Bij project management gaat het vooral om communicatie met de opdrachtgever (een vraag van de opdrachtgever: "kunnen jullie dit nog even aanpassen" kent twee antwoorden: "ja, dat kunnen we, maar het kost wel xxx extra." Dit leidt dan weer tot een nieuwe vraag: wilt u dat betalen?")
Alleen kenners weten van de reputatie en het imago van SBM Offshore in verband met de historische overschrijdingen.

Nu het bedrijf even in de schijnwerpers staat, valt direct het volgende op. Qua organisatie is de top sterk uitgebreid in het jaar 2010, met een Chief Commercial Officer en een Chief Technology Officer. De overige rollen CEO, COO, en CFO zijn redelijk stabiel gebleven behalve dat er sinds het vertrek van de vorige CEO een aantal jaren geen COO geweest is (Van der Zee vertrok in 2006 / 2007 en pas in mei 2011 werd met de Fransman Chabas de positie van COO opnieuw ingevuld.
Kan een bedrijf zomaar zonder operationeel verantwoordelijke (COO)? OF: waarom kan een bedrijf vier jaar zonder COO, en waarom wordt het bestuur vervolgens opeens meer dan verdubbeld en gaat het van twee naar vijf managers? Vooralsnog heeft het zwaardere management geen positieve effecten opgeleverd, gegeven dit incident. Een rechtszaak verbetert geen imago.
Wel geeft deze verwijzing van de Rabo een indicatie van een mogelijk cultuurprobleem: dat ontstaat wanneer een bedrijf qua interne productiviteit (profiel van de gemiddelde medewerker) niet voldoet aan de vraag in de markt (externe productiviteit - product en dienst die het aanbiedt).

Dan nog iets over de organisatiecultuur.
Allereerst is de diversiteit van de business van SBM Offshore groot. De organisatie is dan ook complex met drie kerngebieden en zeven divisies. Die maakt dan weer gebruik van vier project Centers die deze divisies ondersteunen. Lease & operation, turnkey systems en services hebben elk een eigen dynamiek en dat resulteert in een eigen organisatiestijl.

Over cultuur spreekt het bedrijf maar weinig. Slecht op een moment in het jaar 2007 had de scheidend CEO Didier Keller het over een cultuur van: dedication, honesty en transparency.

Tot die tijd refereert het verslag aan steeds dezelfde kenmerken:

the Group companies working in the offshore oil industry contract with clients on a turnkey basis but outsource completely the actual construction of their products, thus confining themselves to their core competencies of sales, product development, design, project management and quality control. Alleen in de dredger / shipbuilding business gaat het om een andere markt cultuur en richt het bedrijf zicxh wel op de vier core-competences...

SBM stelt zelf dat de cultuur gekarakteriseerd wordt door...: "by market-oriented innovation. SBM Offshore is a trendsetter in the development of new cost-saving solutions which optimally respond to clients’ changing needs..."

Ook veiligheid staat duidelijk voorop. Het verslag informeert over ongevallen, net als veel bedrijven in soortgelijke business: a culture of safety... The decreasing trend illustrated in the LTAF Statistics 2002-2006 graph, is a result of the commitment by all employees to ensure construction and operation activities in a robust and effective safety culture

in 2005 komt het onderwerp Cultural Diversity aan de orde: SBM Offshore believes that cultural diversity brings an extra dimension and added value to the work. The Company employs staff from 40 different nationalities and the interaction of these varied cultures in their work produces an understanding of problems seen from very different sides. Although English remains the operating language of the
Company this diversity increases the linguistic abilities needed to efficiently operate in different spheres of global activity...
Het feit dat het bestuur bestaat uit drie Engelsen en twee Fransen geeft aan dat ook in de top er een cultuur-issue is. En echt divers is die top niet, want dan zouden voor een wereldwijd bedrijf niet slechts twee nationaliteiten aan het roer staan. Een ongelukkig keuze?

...  the objective of reinforcing an open reporting and no blame culture.

In 2008 komt het begrip cultuur een keer voor, en in 2009 wordt het begrip helemaal niet meer genoemd
In het jaarverslag 2010 is er opnieuw aandacht voor het onderwerp:
Remuneration structure and performance metrics should be generally consistent for Board of Management and senior managers to build a cohesive culture, facilitate international rotation of management, encourage teamwork and establish a common approach to drive Company success;
The STI plan should reward for individual performance as well as for Company performance to foster a strong pay-for-performance culture;

En dan in corporate strategy "Towards Employees" komt cultuur impliciet nog aan de orde:
- to generate an attitude of enthusiasm and pride throughout the Company;
- to provide a most favourable environment for professional and personal development with high rewards.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?