Facebook naar de beurs

Door het "gedoe" met de koopman van New Amsterdam, zijn de ontwikkelingen van Facebook wat onderbelicht gebleven in Nederland, maar die zijn niet onbelangrijk, voor de cultuurwatchers.

Winstcijfers Facebook uitgelekt
De sociale netwerksite Facebook heeft ruim 355 miljoen dollar winst gemaakt over de eerste negen maanden van vorig jaar. Dat blijkt uit uitgelekte documenten van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs.
Het is voor het eerst dat de winstcijfers van de sociale netwerkwerksite Facebook zijn uitgelekt.
Meer dan een half miljard mensen hebben een profiel aangemaakt op Facebook. De site verdient onder meer aan advertenties.
Goldman Sachs heeft de cijfers van Facebook beschikbaar gemaakt omdat de bank aandelen van Facebook bij superrijke klanten wil plaatsen. Wie wil investeren moet minstens twee miljoen dollar beleggen en hun aandelen tot 2013 vasthouden.
De bank heeft 450 miljoen dollar in Facebook geïnvesteerd en heeft een belang van 0.8 procent in het internetbedrijf. Een van de beoogd investeerders heeft het document gelekt naar de pers.
De interesse van investeerders is zo groot dat de bank inmiddels gestopt is met het zoeken naar nieuwe beleggers, meldt The Wall Street Journal.
Uit de gelekte documenten blijkt ook dat Facebook zich opmaakt voor een mogelijke beursgang in 2012. De waarde van Facebook wordt inmiddels geschat op vijftig miljard dollar.

De koopman van New Amsterdam ging overigens over de CEO van ING verantwoordelijk voor USA. Een echte handelaar die korte termijn winst boven lange termijn onzekerheid stelt. Weinig echt nieuws, maar in Nederland blijkbaar een hele hype die aangezet werd door een columnist van GeenStijl.nl. Deze ging in zijn artikel ING Direct USA meedogenloos voor huiseigenaren overigens niet in op de moderne variant van De Koopman van Venetië, waar Reuters een mooie aanzet voor had gegeven, door het personage Shylock op te voeren.

This is vindictiveness, plain and simple. ING might get more money if it played ball with AHP, but the homeowner wouldn’t suffer as much. Clearly, if ING is going to take “a significant loss”, then it needs an element of suffering on the part of the borrower — it’s a modern-day Shylock, demanding a pound of flesh which can do it no good whatsoever. ING gets no extra money if the homeowner is evicted as part of the short-sale proceedings. To the contrary, it will probably get less, since AHP makes its offers at full market price and doesn’t need to worry about the owners trashing the place when they’re forced out of their home.

Arkadi Kuhlmann, de bewuste CEO is overigens geen echte Nederlandse Koopman, maar staat misschien wel model. Wat mij betreft valt deze actie onder modern banking business as usual. Een belangrijke functie die bankiers bieden is handel (korte termijn spaarders zoeken en hun geld wegzetten bij lange termijn investeerders). En dat uit die functie een handelsmentaliteit voortkomt is dan ook niet vreemd. Vreemd is dat mensen niet begrijpen hoe de zakenwereld in elkaar steekt.

Echte zakenmannen zijn de handelaren van Goldman Sachs. De meeste winstgevende investment bank ter wereld als dat nog klopt en zij zien een nieuwe opportunitie: Slijmbekkende investeerders die geld willen verdienen door in een van de laatste nieuwe hypes te speculeren.
De echte grote jongens - niet zoals de kleintjes van ING - doen het overtuigend. Alleen grote "beleggers" worden uitgenodigd en moeten hun stukken een jaar lang vasthouden ("dat legt een bodem van vertrouwen in de markt," legt de Goldman trader uit aan zijn cliënt). Social Media is hot en zal het nog wel even blijven, maar niemand weet hoelang nog, want de ontwikkelingen gaan steeds sneller. En dus moet Goldman leiderschap tonen. En leiders zijn het.

De critische en skeptische analist is gewaarschuwd. Hij die dacht dat de Google-hype met een introductieprijs van 90 dollar wel over zou gaan zat er goed naast. Maar niet alleen Facebook, ook LinkedIn en andere SM-sites willen naar de beurs. In de traditionele media wordt Facebook vergeleken met Boeing, omdat het al meer waard zou zijn terwijl bij Facebook maar twee-duizend mensen werken. De creme-de-la-creme van de internetwereld.

Er moet een verhaal zijn en in deze tijd lees je het verhaal niet in een (e)book, maar zwerven de woorden ergens op Facebook en Twitter. De plot ontwikkelt zich als de woorden in de computerarchieven achterblijven...

--
15 mei 2012. Vrijdag 18 mei gaat Facebook dan eindelijk echt naar de beurs. Het bedrijf haalt ca. 12 dollar miljard uit de markt en de introductieprijs is recentelijk verhoogd. Een goed teken, of gewoon onderdeel van een goede marketing.
Er is niemand die nog critisch durft te zijn over deze beursgang. Dat wordt gewoon een succes, ook al betaalt de investeerder 100 keer de winst...

En dan vrijdag 18 mei, allereerst duurt het langer voordat de notering op Nasdaq werkt, en al snel blijkt dat de introductie tegenvalt. Op het laatste moment de introductiekoers verhogen tot 38 euro om er zoveel mogelijk uit te krijgen, blijkt de slotkoers tevens 38. Maar die wordt gesteund door de banken. Mensen leren het nooit is mijn eerste reactie. Maar laten we het even afwachten. Het kan nog een gigantisch succes worden. Maandag kopen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?