Ambitieus Arseus

Zoekend op “Arseus” (met de zoekmachine Bing) word ik naar de pokemonwereld gebracht, daar blijkt het de machtigste (veranderbare) pokemon te zijn (Arceus).

Verder zoeken (met Google) leidt tot een recent bericht over het bedrijf (door de telegraaf):
'Arseus Dental en Medical stellen teleur'. Medisch toeleverancier Arseus heeft vorig jaar zijn organische groeidoel van 3 à 6 procent net gemist...
“Dental en Medical hebben zwakke resultaten laten zien. Fagron heeft een sterke prestatie laten zien en Corilus groeide in lijn met de verwachting'', aldus De Kerpel (KBC securities). Vooral de resultaten van Medical waren ver beneden verwachting, verklaarde De Kerpel. ,,De markt rekende op een organische groei van 3 procent, maar het werd een krimp van 6 procent in het vierde kwartaal.'' Het teleurstellende cijfer heeft volgens De Kerpel te maken met de verandering van producten met een lage marge naar producten met een hoge marge. De overgenomen producten met een hoge marge konden tot nu toe niet compenseren voor het wegvallen van de producten met een lage marge.

Waar de naam Arseus vandaan komt is me niet precies duidelijk geworden. Wel hoe Arseus is ontstaan als zelfstandig bedrijf; de Business2Business activiteiten van Moederbedrijf Omega Pharma zijn op 7 oktober 2007 verzelfstandigd. Omega Pharma had eerder “nog niet de kritische massa bereikt om zich uitsluitend op de kernactiviteiten te concentreren: voorschriftvrije geneesmiddelen en verzorgingsproducten.”

In het jaarverslag over 2007 legt de leiding een ambitieuze strategie neer om via een (sinds 1998) door te zetten buy-and-build strategie in het jaar 2010 een omzet te behalen van 500 miljoen euro.
Buy betekent acquisitie en Build betekent autonome groei.

2007 was ook het jaar waarin een reorganisatie tot een succesvol einde gebracht werd: vrijwel alle commerciële en logistieke diensten zijn in België gecentraliseerd in Waregem. De reorganisatie beoogde om een duidelijker onderscheid te maken tussen BackOffice en front-Office.

Op de website staat kort omschreven wat het bedrijf doet:
“Arseus levert producten en diensten aan professionals en instellingen in de gezondheidszorg en is onderverdeeld in vier divisies. De divisies zijn onder meer actief in de markten van magistrale bereidingen, tandheelkundige producten, medische en chirurgische producten en medische IT-oplossingen.”
Organisatorisch is dit teruggebracht tot vier divisies (business units):
- Fagron 24%, Arseus Dental 28%, Arseus Medical 32%, en Corilus 16% (van de gehele omzet)

“Fagron is de Europese marktleider op het gebied van magistrale bereidingen en Arseus Dental is een toonaangevende speler die tandheelkundige producten - apparatuur, instrumenten en verbruiksgoederen – aan tandartsen en tandheelkundige laboratoria levert. Arseus Medical verdeelt medische gebruiks- en verbruiksgoederen, is marktleider in België en heeft een sterke positie in Nederlandse ziekenhuizen. Corilus is leverancier van IT-oplossingen aan apothekers, artsen, tandartsen en andere medische professionelen” (JV 2007).
--
Het magistraal bereiden van geneesmiddellen bij de apotheek wordt nog maar door een paar bedrijven ondersteund, waaronder door Fagron en door ABC chemicals (Vemedia). De meeste medicijnen komen direct van de pharmaceutische producent...
--
Ook kan men op de site over de “meest recente” overnames lezen. Die vonden plaats tussen 2006 en 2010, zoals: Eurotec Dental, Besserat en Liengme, Polichimica (2007), Tamda (2008, marktleider in Tsjechië in de verkoop van farmaceutische grondstoffen, crèmes en zalven), Unikem (marktleider in Denemarken in de verkoop van farmaceutische grondstoffen) en het Franse Julie-Owandy (totaaloplossingen aan tandartsen via de combinatie van software en dentale beeldvormingsapparatuur), Duo-Med (België, 2009) en “in 2010 heeft Fagron de eerste stap buiten Europa gezet met de acquisitie van het Amerikaanse Gallipot Inc.”

Een indrukwekkende staat van dienst.

“Met sterke eigen merken, exclusieve distributies en een hoge toegevoegde waarde is Arseus in staat zich te onderscheiden van de concurrentie.”

“Vanaf 2 maart 2010 is het directiecomité van Arseus samengesteld uit Ger van Jeveren (Voorzitter & CEO Fagron), Jan Peeters (CFO), Frank Verbakel (Group controller), Sabine Sagaert (CEO Arseus Dental), Mario Huyghe (CEO Arseus Medical) en Dirk Van Lerberghe (CEO Corilus).”

Opvallend is dat er zowel een groepscontroller in de directie zit naast de CFO. Ook is het vreemd dat er geen CEO van de vierde (en belangrijke) divisie Fagron deelneemt in deze dagelijkse besturing van het bedrijf. Echter het wordt al snel duidelijk waarom dit is.

In 2009 is deze nieuwe structuur voorbereid:
“Om de strategische doelstellingen van de divisies te bereiken, ... veel aandacht besteed aan de professionalisering en versterking van het senior management. In 2009 is Mario Huyghe benoemd tot CEO van Arseus Medical, Dirk Van Lerberghe tot CEO van Corilus en Sabine Sagaert tot CEO van Arseus Dental. Op 1 maart 2010 heeft de Raad van Bestuur besloten om Sabine, Mario en Dirk te benoemen tot lid van het Directiecomité van Arseus.”

Qua fundamenten is de focus enigszins bijgesteld over de jaren heen, qua oplossingen spreekt:
2007 over totaaloplossingen, 2008 over added value oplossingen en 2009 totaaloplossingen met toegevoegde waarde.

Gerardus van Jeveren is de Chief Executive Officer van Arseus. Hij was de oprichter (en belangrijkste aandeelhouder) van Fagron Farmaceuticals. Dat bedrijf werd in 2000 overgenomen door Omega Pharma.

De CV van de Ger van Jeveren laat een zeer indrukwekkende ontwikkeling zien: hij heeft een achtergrond als leraar (opleiding) gericht op gezondheid/thuiszorg. Is medisch vertegenwoordiger (accountmanager) geworden voor ziekenhuizen, werd districtmanager bij Pharbita Generics (een dochteronderneming van Medicopharma) en richt in 1990 FAGRON FARMACEUTICALS BV op dat hij verkoopt aan Omega Pharma NV.

Een groeimarkt.
... leverancier van producten en diensten aan Europese professionals en instellingen, actief in de gezondheidszorg, een markt die gekenmerkt wordt door een conjunctuuronafhankelijke, sterke groei. Dit heeft alles te maken met de vergrijzing die wij de komende decennia in Europa zullen meemaken en die er inherent voor verantwoordelijk is dat er hier sprake is van een groeimarkt.
Maar ook.. gefragmenteerd: bijzonder gespecialiseerde producten... “toeleveranciers moeten een hoog specialisatieniveau hebben om op deze markt een rol te spelen. Vele deelnemers aan deze markt hebben aanvankelijk een medisch beroep uitgeoefend en vertrekken vanuit hun ervaring om producten of diensten aan te bieden... talrijke kleine en middelgrote ondernemingen en éénpersoonszaken telt.
Bovendien groeit de interactie tussen de verschillende disciplines, zodat een totaaloplossing of een oplossing op maat noodzakelijk wordt.”

Als Markt en markttrends staat in het jaarverslag van 2008, oa:
- Een defensieve sector die immuun is voor cyclische bewegingen. “Iedereen wordt wel eens ziek”
- De toenemende vergrijzing, toename van (chronische) ziektes
- Een toenemende focus op esthetica

“Aan de andere kant neemt de druk toe om de gezondheidszorg betaalbaar en controleerbaar te houden... investeren daarom voortdurend in innovatieve technologische oplossingen om de efficiëntie en doeltreffendheid te verbeteren.”

Daarmee schildert het bedrijf echter de markt te rooskleurig in. Innovaties zijn belangrijk, maar kostenbesparingen misschien nog wel meer en dat zal tot een continue druk leiden op de markt, die daardoor steeds meer competitief gaat worden. Een ander belangrijk element dat niet genoemd wordt, maar essentieel is in de zorgsector is: OVERHEIDSBEMOEIENIS. Zo valt in het jaarverslag over 2008 te lezen: Omzet 4,4% gedaald naar € 47,3 miljoen. Omzetdaling is grotendeels te wijten aan de gewijzigde Belgische wetgeving in verband met rolstoelen.
Daarmee is de zorgsector voor marktpartijen gevaarlijk en (want) onvoorspelbaar. Net zoals de markt voor duurzame energie waar het ene moment subsidies naar toestromen, maar de kraan net zo eenvoudig dichtgedraaid wordt.

Al met al een complex (van 4 naar 12 merken in korte tijd) en indrukwekkend bedrijf. Eén belangrijk onderdeel vind ik totaal niet passen bij het geheel en dat wordt geleverd door de software-tak Corilus: zij richten zich (sinds 2008 wordt dat pas duidelijk) met de toepassing Cinnaber ook op de (markt voor) dierenartsen (het veterinair segment). Dat is m.i. een geheel andere markt, die (nu) misschien wel kansen biedt maar uiteindelijk een geheel andere tak van sport is, met geheel andere regels en ook veel minder competitief.

--
Arseus spurt vooruit door pillen op maat, door Johan Wiering (5 juli 2011)
Apothekers maar ook patiënten vragen steeds meer naar op maat gemaakte geneesmiddelen. ”De medicijnfabrikanten hanteren het one-size-fits-all principe, maar zieken, jongeren en bejaarden hebben vaak een net iets andere dosering of toedieningsmethode nodig. Ook de individualisering van de zorg speelt Fagron in de kaart”, aldus topman Ger van Jeveren van het Belgisch-Nederlandse moederbedrijf Arseus.

--
8 juli 2011. Uit het jaarverslag over 2010 blijkt dat Sabine Sagaert* voorheen CEO Arseus Dental het bedrijf heeft verlaten en GM wordt bij de voedingsproducent Cargill, Mario Huyghe neemt haar CEO rol over.
Bij presentatie van de cijfers blijkt dat vooral het onderdeel Fagron hard is gegroeid, door de opkomst van de individualisering in de zorg, waar magistrale bereidingen van geneesmiddelen aan belang groeit.

Wat ik me afvraag is hoe de vier divisies intern synergie vertonen. Het maken van software voor zorginstellingen en magistrale geneesmiddelenbereiding...

* - De Biografie van Sabine is opvallend: ze werkte van 2001 tot 2009 bij Ab Inbev (Food & Beverage sector), stapte toen anderhalfjaar lang over naar de healthcare-sector en is nu weer terug in de F & B sector.

-- Update 6 augustus 2012, Onzekerheid Tandartstarieven 
 Het vrijgeven van de tandartstarieven heeft niet alleen voor patiënten nadelig uitgepakt. Ook toeleverancier voor de medische sector Arseus heeft last van de onzekerheid die hierdoor in de sector is ontstaan. Topman Ger van Jeveren: "patiënten weten door de ophef over prijsverschillen niet goed waar ze het best terecht kunnen. Daardoor worden investeringen uitgesteld, en dat speelt ons parten."

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?