Posts

Bed & Breakfast - als bedrijfje

Afbeelding
 Het aardige van een Bed & breakfast is dat het een van de eenvoudigste bedrijven is, die er zijn. En ook behoorlijk uniek: want je bent ondernemer, vaak eigenaar van een pand, dat al dan niet bij de onderneming hoort - het huren van een pand maakt de business een stuk risicovoller - maar je bent ook gewoon privépersoon. Juist die combinatie is zo aardig. Hoe zorg je ervoor dat die twee levens gescheiden blijven? Laatst bezocht ik een B&B en dat vond ik toch wel boven andere uitsteken. Niet zozeer de locatie of prijsstelling, als wel de principiële houding van de eigenaars. Waar iedereen bijvoorbeeld al vrij lastig doet met reserveringen en voorafbetalingen waren zijn vrij relaxed. Later vroeg ik erna en de man zei, ach als het fout gaat, dan gaat het fout. Hij sprak uit ervaring want de meeste reserveringen gaan goed. Maar het geeft een blijk van vertrouwen.  En het is de vraag wat nu het belangrijkste is bij de B&B? Dat er geld binnenkomt - cashflow is natuurlijk...

Human Action en vertrouwen

Afbeelding
Welke wetenschap is eigenaar van het fenomeen vertrouwen? Als je zegt fenomeen, dan moet het wel de filosofie zijn. Maar zelfvertrouwen is typisch iets van de psychologische wetenschap. "Een inschatting van eigen kwaliteiten," lees ik ergens over zelfvertrouwen. De Praxeologische wetenschap dan, de wetenschap van het menselijk handelen. Het meest bekende werk hiervan is van Ludwig von Mises, Human Action. [Ik moet bekennen dat ik het nooit helemaal uit heb gelezen, maar de intentie om dat te doen is er nog wel.] 1. Trust In Human Action komt trust (een van de twee vormen, naast eerder genoemde confidence) voor in het hoofdstuk "Uncertainty:" Gambling, engineering, and speculating are three different modes of dealing with the future.  The gambler knows nothing ahout the event on which the outcome of his gambling depends. All that he knows is the frequency of a favorable outcome of a series of such events, knowledge which is useless for his undertaking . He trusts to...

Ondergewaardeerde filosofen: Levinas

Afbeelding
 Nooit eerder van gehoord, tot ik "Vertrouwen" las van econoom Bart Nooteboom. Emmanuel Levinas (Kaunas, Litouwen, 12 januari 1906[1] - Parijs, 25 december 1995) was een Frans-joodse filosoof van Litouwse afkomst. Wijsgerig gezien was hij een fenomenoloog en existentialist. Levinas koesterde aanvankelijk een grote bewondering voor Heidegger maar in de verdere ontwikkeling van zijn denkweg heeft Levinas een zeer fundamentele kritiek ontwikkeld op het denken van Heidegger én op de existentieel fenomenologische traditie in zijn geheel. Heidegger heeft zich positief uitgelaten over het naziregime en dit kan ook een rol gespeeld hebben in de (wijsgerige) breuk tussen Levinas en Heidegger. De kritiek van Levinas op de fenomenologische traditie luidde dat er vanaf het begin geen ruimte was voor de Ander. Het belang van dit begrip, dat het meest kenmerkende aspect van zijn denken vormt, blijkt uit het feit dat hij het consistent met een hoofdletter aanduidt.[2] De receptie van zijn g...

De Spion

Afbeelding
 Spionage is van ... aller tijden.  Veelzijdig als hij was, was Jan Van Eyck niet alleen actief als schilder. Volgens de legende werd hij in opdracht van het Bourgondische hof ook regelmatig op geheime Europese missies gestuurd als spion. Een kunstenaar uitlenen aan een rivaliserend hof om artistieke opdrachten uit te voeren, was in de middeleeuwen immers de ideale dekmantel om in het hoofdkwartier van de concurrentie rond te kunnen neuzen. (https://visit.gent.be/sites/default/files/content/brochure/files/OMG_magazine_NL.pdf ) Een recenter voorbeeld: Lieven Bauwens (Gent, 14 juni 1769 – Parijs, 17 maart 1822) was een Zuid-Nederlands ondernemer en industrieel spion. Hij bracht de Engelse katoentechnologie naar Europa. ...  Bauwens werd geboren in de Waaistraat in Gent als zoon van George Jean Bauwens en Jeanne van Peteghem, leden van de gegoede Gentse burgerij, die een leerlooierij en wijnhandel dreven. De jongen was al vroeg bezeten van machines. Op dertienjarige leeftijd...

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Afbeelding
 Eindelijk een boek uit 1886, in de Engelse vertaling Beyond Good and Evil, en ik las eerst de samenvatting van Blinkist, daarna het boek.  Ook al hoor je ... (bron) dat Nietzsche's legaat voor de filosofie nauwelijks bestaat, spreekt zijn schrijven me erg aan. Bijvoorbeeld wanneer het als volgt begint: Supposing that Truth is a woman? Het boek bestaat uit negen hoofdstukken. Een. Over de vooroordelen van de filosofen. De samenvatting begint hier met de observatie van de eenvoudige-lijkende gedachte van Descartes, "ik denk dus ik ben," bij nader inzien of onderzoek, toch niet zo eenvoudig is, maar bestaat uit een aanname. Voor de voorgangers van Descartes was dit een voorbeeld van Immediate Certainty. Een idee dat zo vanzelfsprekend lijkt dat er geen rechtvaardiging voor nodig zou zijn. Je weet dat je denkt, dus je weet ook dat je bestaat. Eenvoudiger kan het niet. Descartes bouwde zijn hele filosofische systeem op deze ene gedachte. Maar is het werkelijk zo voor de hand...

Geld en de zin van het leven (Jacob Needleman)

Afbeelding
 Dit boek is uit 1992 en moet destijds veel aandacht hebben gekregen anders was mijn oog er niet op gevallen, denk ik zo. Ik vraag me zelfs af of ik het toen wel gelezen heb. In het woord vooraf, betuigt de auteur zijn dank aan Laurence S. Rockefeller.   Het boek - Money and the meaning of life - bestaat uit drie delen. De welvaartstaat en de verarmde geest (1), de munt met de grootste waarde (2) en drie: het ondefinieerbare iets dat overal binnendringt. De inleiding opent met het centrale thema dat de mens gevangen zit, zonder zich daarvan bewust te zijn. En, dat de mens er slechter aan toe is dan hij denkt, maar in tegenstelling tot de bewering van Freud die hieraan precies gespiegeld is, meent Needleman dat de mogelijkheden voor de mens ongekend groot zijn. Geld heeft een rol bij de zoektocht naar de zin van het leven. en door het boek komt de tegenstelling rijk en arm continue terug in twee vormen materiele rijkdom versus spirituele armoede. En visa versa. John Kennet...

Poor economics

Afbeelding
Poor Economics. Ik dacht in eerste instantie dat het over de wetenschap zelf ging. Maar het is een serieus verhaal. En dat begint met een grafiek. Een eenvoudige grafiek met op de horizontale as het huidige inkomen en op de verticale as, het toekomstige inkomen.  En de S-curve die volgens de auteurs - Abhijit Banerjee en Esther Duflo - ontstaat is typisch voor arme landen, of arme mensen. Op de website pooreconomics (nu archived) staat een excerpt: Esther was zes toen ze in een stripboek over Moeder Teresa las dat de stad die toen Calcutta heette zo druk was dat iedereen maar 10 vierkante meter had om in te wonen. Ze had een visioen van een enorm dambord van een stad, met vierkanten van drie meter die op de grond waren afgebakend, elk met als het ware een menselijke pion erin gedoken. Ze vroeg zich af wat ze eraan kon doen. Toen ze eindelijk Calcutta bezocht, was ze vierentwintig en studeerde ze aan het MIT. Toen ze op weg naar de stad uit de taxi keek, voelde ze zich vaag teleurge...