Carenzorgt

 Een mooie naam voor een zorgapp, en wat me destijds al opviel was dat de eigenaar of ontwikkelaar van het systeem, het bedrijf nedap was: 

https://nedap-healthcare.com/oplossingen/caren/

Nedap staat voor Nederlandse Apparatenfabriek en heeft zich in de afgelopen jaren getransformeerd tot meer softwareleverancier. Ze begon met de nieuwe business (unit) in 1999:

Start Nedap Healthcare met iO. 1999 was de geboorte van de marktgroep Nedap Healthcare. iO was ons eerste product: een kleine handzame RFID-lezer voor de zorgverlener om de geleverde zorg bij de cliƫnten vast te leggen, door de cliƫntenpas aan de binnenzijde van de voordeur bij binnenkomst en vertrek te scannen. Uniek was dat het apparaatje niet hoeft te worden opgeladen en dat de batterij 8 jaar meegaat.

Zelf ben ik genoodzaakt gebruiker van het systeem en best tevreden. Caren verzorgt de communicatie in het zorgproces van de interne organisatie tot bezoekers en mantelzorgers toe. Zoals met elk systeem is het succes natuurlijk afhankelijk van hoe je ermee omgaat.

Een grote uitdaging voor Caren en Nedap is dat de interne organisatie van het zorgproces niet synchroon loopt met wat je als gebruiker van het systeem - klant - wil horen. De interne zorgmedewerker heeft handelingen uit te voeren, en kan soms pas achter de computer gaan zitten wanneer er meer rust in de tent is. Dat is soms vrij laat.

Dus dacht ik aan een functie die eenvoudiger toe te voegen is en die ook geen computer vereist. Iets waar je als een termometer kunt aageven hoe de situatie op het moment is van de patient, zonder eindeloze rapportages te schrijven. Dus op dit moment voelt de patient zich als een 6,7 of een 8. Als die indicatie een 5 is weet je dat het niet perfect gaat en wordt je bij het lezen van een rapport om negen uur 's avonds niet overvallen door de gedachte, he, waarom hebben jullie niet even iets geschreven? Of wanneer je wil bellen en de patient ligt al op bed. Wanneer de klant belt, is er sowieso een contactmoment.

Enfin, systemen ... we kunnnen niet zonder. Maar het beste systeem is dat zo goed mogelijk aansluit om de praktijk. Bij Caren vind ik dat er veel afhangt van de organisatie die het gebruikt.

In de toekomst verwacht ik meer aansturing vanuit zo'n systeem. Bijvoorbeeld bij het meten van periodieke bloeddruk, wanneer de meting te hoog is, zal het systeem automatisch e gaan vragen om een nieuwe meting buiten de standaard frequentie.

Dat is er allemaal nog niet. Maar zo begon Nedap wel, met het verwerken van technische signalen in de setting van technische automatisering.

...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa