Het derde en nieuwe imago van Rusland: Ruzland
Elke natie heeft een imago, net zoals een bedrijf dat heeft. General Electric was het wonderbedrijf van Jack Welsh, totdat er nieuwe tijden aanbraken en het bedrijf langs de rand van de afgrond raakte. Bij GE was het de financiële tak die zo succesvol werd, dat het als een onbestuurbaar vliegwiel haar eigen tegenkracht opriep.
Maar een natie is niet precies een bedrijf.
Tony Beevor: dit kan uitlopen op een globale catastrofe |
Ray Dalio heeft het Rusland getypeerd zoals het voor Poetin was, en dat had tot nu toe twee verschijningsvormen:
- De Russische monarchie van 1721 - 1917
- De Sovjet-Unie (SU) van 1922 - 1989
Dat waren twee naties met elk een eigen imago. Het tweede, de Sovjet-Unie werd qua imago als het rode gevaar geportretteerd. In beide gevallen was "Rusland" een factor om rekening mee te houden.
Mariana Mazzucato schrijft in haar boek, Moonshots, dat Kennedy zo graag het competitieve gevecht met Rusland aan wilde gaan en zo bereikte dat de VS haar maanlanding (missie) volbracht. Wat me bij het lezen daarvan direct opviel, in deze tijd van de Rusland-Oekraïne-oorlog, is dat Rusland nauwelijks meer een positief en krachtig imago heeft dat het toen wel had. Hoe is het mogelijk dat Rusland (de SU) eerder de maanlanding had ondernomen dan de VS?
Op welk vlak is Rusland nu een toonbeeld voor de rest van de wereld.
Op geen enkel vlak. Het enige dat de Natie heeft is: olie en mineralen.
Het nieuwe imago van het Rusland anno nu, het autocratische Rusland (van 1991 - heden) is een imago van een tweede wereldland, dat de boot volledige gemist heeft en nu als een klein kind om zich heen begint te slaan...
Reacties