Think Twice!
Think Twice is een geweldige titel voor een boek, en dat dacht de auteur (Michael Mauboussin, MB) waarschijnlijk ook. Tegelijkertijd is het een 'oud' idee, of oude wijn in nieuwe zakken.
Ik kwam het boek tegen door een ander artikel van dezelfde auteur. Dat betrof de zogenaamde skill-paradox, een zeer interessant verhaal over het mechanisme dat een grote focus op een bepaalde kunde of specialiteit niet automatisch zorgt dat je daar ook meer mee gaat verdienen. De verbetering van de deskundigheid zorgt namelijk tegelijkertijd voor een meer competitieve markt waardoor de marge afneemt. Het voorbeeld begint met base-ball waar sinds 1940 het record aantal homeruns niet meer geëvenaard is. En de reden is volgens deze theorie dat de pitchers net zo goed hun deskundigheid hebben ontwikkeld, waardoor iederen beter is geworden met als gevolg minder homeruns...
Think twice is een boek dat ik niet gelezen heb, maar waarvan ik de inhoud wel ken, omdat het refereert aan een bekend fenomeen. MB noemt het counterintuitive thinking en in een ander boek van Nobelprijswinnaar economie Daniel Kahneman komt het thema uitgebreider aan bod. DK beschrijft de essentie in zijn boek: thinking fast, thinking slow.
Een voorbeeld. Een bal en een stok kosten samen 1,10$. De stok kost een 1$ meer dan de bal, hoeveel kost de bal?
De uitkomst die direct tot onze gedachte komt is dat de bal 10$ cent kost. Intuïtief geredeneerd lijkt dat te kloppen, maar die intuïtie (en het snelle oordeel) is ook meteen fout. Een simpele 'CHECK' zal meteen laten zien waar de fout zit en wat de goede oplossing is: als de bal 10$ cent kost en de stok kost 1$ meer, dan kost de stok 1,10$ en samen kosten ze 1,20$ en niet 1,10$. De bal kost dus 5$cent.
Logisch toch?
Het aardig van dit boek dat vol staat van irrationele gedachtes en rationele oplossingen is dat iedereen dit fenomeen kent. We kennen tot treurens toe de verschillen tussen de linkerhersenhelft en die van de rechter. De een gericht op associaties, de andere op logica. De eerste werkt snel, het beeld schiet ons direct te binnen, maar is niet altijd accuraat met het probleem (vandaar: fast thinking), de andere hersenhelft moet aangespoord worden (slow thinking), maar geeft dan vaak wel de juiste oplossing.
Kahneman heeft niet voor niets de Nobelprijs gewonnen. Maar thinking twice is commerciëler. Hoe dan ook leuk om voor de zomer (weer) even bij stil te staan.
--
Een spreekwoord past goed bij dit thema, Haastige spoed is zelden goed.
Snelheid is een neutraal begrip en heeft betrekking op beweging. Een auto op een snelweg beweegt met een bepaalde snelheid. Van buiten is het een neutraal gezicht, pas binnen in de auto en achter het stuur wordt duidelijk of de bestuurder haast heeft.
Zo neutraal als het begrip snelheid, zo gevoelig leeft het begrip haast.
In bedrijf betekent haast - haastig - dat een klus minder zorgvuldig wordt uitgevoerd dan de bedoeling is. Een professional die haast heeft raffelt zijn werk af omdat er een nieuwe task op hem ligt te wachten. ASAP is een acroniem dat hier mooi op aansluit, het is organisatie-jargon. Ook hier krijgt het snelle denken voorrang boven het langzame denken. In organisaties wordt het vaak als vervelend ervaren wanneer je teveel vragen stelt en wanneer je het primaire proces remt. Een iets ander thema. Met raaklijnen.
-- toevoeging mei 2016:
Snelheid is een neutraal begrip en heeft betrekking op beweging. Een auto op een snelweg beweegt met een bepaalde snelheid. Van buiten is het een neutraal gezicht, pas binnen in de auto en achter het stuur wordt duidelijk of de bestuurder haast heeft.
Zo neutraal als het begrip snelheid, zo gevoelig leeft het begrip haast.
In bedrijf betekent haast - haastig - dat een klus minder zorgvuldig wordt uitgevoerd dan de bedoeling is. Een professional die haast heeft raffelt zijn werk af omdat er een nieuwe task op hem ligt te wachten.
ASAP is een acroniem dat hier mooi op aansluit, het is organisatie-jargon.
--
Een psycholoog die het werk van Kahneman op punten kritiseert is Gerd Gigerenzer
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gerd_Gigerenzer
Ik kwam het boek tegen door een ander artikel van dezelfde auteur. Dat betrof de zogenaamde skill-paradox, een zeer interessant verhaal over het mechanisme dat een grote focus op een bepaalde kunde of specialiteit niet automatisch zorgt dat je daar ook meer mee gaat verdienen. De verbetering van de deskundigheid zorgt namelijk tegelijkertijd voor een meer competitieve markt waardoor de marge afneemt. Het voorbeeld begint met base-ball waar sinds 1940 het record aantal homeruns niet meer geëvenaard is. En de reden is volgens deze theorie dat de pitchers net zo goed hun deskundigheid hebben ontwikkeld, waardoor iederen beter is geworden met als gevolg minder homeruns...
Think twice is een boek dat ik niet gelezen heb, maar waarvan ik de inhoud wel ken, omdat het refereert aan een bekend fenomeen. MB noemt het counterintuitive thinking en in een ander boek van Nobelprijswinnaar economie Daniel Kahneman komt het thema uitgebreider aan bod. DK beschrijft de essentie in zijn boek: thinking fast, thinking slow.
Een voorbeeld. Een bal en een stok kosten samen 1,10$. De stok kost een 1$ meer dan de bal, hoeveel kost de bal?
De uitkomst die direct tot onze gedachte komt is dat de bal 10$ cent kost. Intuïtief geredeneerd lijkt dat te kloppen, maar die intuïtie (en het snelle oordeel) is ook meteen fout. Een simpele 'CHECK' zal meteen laten zien waar de fout zit en wat de goede oplossing is: als de bal 10$ cent kost en de stok kost 1$ meer, dan kost de stok 1,10$ en samen kosten ze 1,20$ en niet 1,10$. De bal kost dus 5$cent.
Logisch toch?
Het aardig van dit boek dat vol staat van irrationele gedachtes en rationele oplossingen is dat iedereen dit fenomeen kent. We kennen tot treurens toe de verschillen tussen de linkerhersenhelft en die van de rechter. De een gericht op associaties, de andere op logica. De eerste werkt snel, het beeld schiet ons direct te binnen, maar is niet altijd accuraat met het probleem (vandaar: fast thinking), de andere hersenhelft moet aangespoord worden (slow thinking), maar geeft dan vaak wel de juiste oplossing.
Kahneman heeft niet voor niets de Nobelprijs gewonnen. Maar thinking twice is commerciëler. Hoe dan ook leuk om voor de zomer (weer) even bij stil te staan.
--
Een spreekwoord past goed bij dit thema, Haastige spoed is zelden goed.
Snelheid is een neutraal begrip en heeft betrekking op beweging. Een auto op een snelweg beweegt met een bepaalde snelheid. Van buiten is het een neutraal gezicht, pas binnen in de auto en achter het stuur wordt duidelijk of de bestuurder haast heeft.
Zo neutraal als het begrip snelheid, zo gevoelig leeft het begrip haast.
In bedrijf betekent haast - haastig - dat een klus minder zorgvuldig wordt uitgevoerd dan de bedoeling is. Een professional die haast heeft raffelt zijn werk af omdat er een nieuwe task op hem ligt te wachten. ASAP is een acroniem dat hier mooi op aansluit, het is organisatie-jargon. Ook hier krijgt het snelle denken voorrang boven het langzame denken. In organisaties wordt het vaak als vervelend ervaren wanneer je teveel vragen stelt en wanneer je het primaire proces remt. Een iets ander thema. Met raaklijnen.
-- toevoeging mei 2016:
Snelheid is een neutraal begrip en heeft betrekking op beweging. Een auto op een snelweg beweegt met een bepaalde snelheid. Van buiten is het een neutraal gezicht, pas binnen in de auto en achter het stuur wordt duidelijk of de bestuurder haast heeft.
Zo neutraal als het begrip snelheid, zo gevoelig leeft het begrip haast.
In bedrijf betekent haast - haastig - dat een klus minder zorgvuldig wordt uitgevoerd dan de bedoeling is. Een professional die haast heeft raffelt zijn werk af omdat er een nieuwe task op hem ligt te wachten.
ASAP is een acroniem dat hier mooi op aansluit, het is organisatie-jargon.
--
Een psycholoog die het werk van Kahneman op punten kritiseert is Gerd Gigerenzer
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gerd_Gigerenzer
-- Sept '23 vond ik deze op twitter (MnkeDaniel):
Reacties