The Power Principle (Blaine Lee)
Een quote bij het Inleidende hoofdstuk - The answer is in You - is van B. Gracian, zonder referentie overigens: The sole advantage of power is that you can do more good. Het boek bestaat uit 15 hoofdstukken en sluit of met.. een vervolg van de zoektocht... Het voorwoord is van Stephen Covey, die ook mede-auteur is.
Het genoemde hoofdstuk begint met het algemene principe: The principle you live by create the world you live in, als je het principe verandert waarmee je leeft, verander je de wereld. Een sterke uitspraak. Maar... Goed. De essentie is dat Eer (Honor) Macht betekent. Wanneer anderen je eren, zorg je dat je een lange termijn invloed op hun uitoefent. Dat is het Power Principle.
Het boek begint met 9 premisses, waaronder je kiest om machteloos of machtig te zijn. Elke dag.
Macht en invloed, het eerste hoofdstuk stelt dat macht neutraal is. Niet goed of slecht. Ken je iemand die machtig is? Er zijn drie wegen naar macht. Dwangmatig (coercive), Nut (utility, onderhandelen, dealmaking) en Principe gebaseerde macht. De eerste heeft te maken met Angst, de tweede met Fairness en de derde met Eer. Onmachtig is twijfel, trouwens.
Machteloosheid (H2) gaat om de vraag, waarom luistert niemand naar me? Dat gaat over de slachtoffermentaliteit. Kinderen zijn soms (nog) onverwoestbaar. Ze doen alles, durven gaan op hun doel af. Maar dan volgt de (eerste) "teleurstelling, ontmoediging, depressie, afhankelijkheid, wanhoop, verslagenheid en destructie..." Negatieve terugkoppeling "strips power." We leren - Seligman - hulpeloos te leven.
Power Shift dus (H3). Dat begint heel eenvoudig, met te leren dt we een keuze [Economie!] hebben. Altijd!
Bij Dwingende macht gaat het om het gebruik van angst. Zo kan het, maar is niet effectief. en niet Duurzaam (het boek dateert van 1997). Dwang als een levensstijl helpt niet. De behoefte om andere te sturen (control) zit in zaken als: peer control (we willen op anderen lijken), social sanctions, of social modelling: anderen die we bewonderen doen het ook zo.. We blijven hier aan vasthouden omdat het moed kost om hier tegenin te gaan.
Utility power gaat over dealmaking. [Doet gelijk denken aan Trump]. Nuts-denken gaat over fairness. Redelijkheid. We sluiten een deal waarbij beide partijen zich goed voelen. Voorbeelden van utility power zijn: reward, positional, expert, charmisma, informational, opportunity, resource, instrumental, appraisal of relational power. Deze laatste bv is wanneer je iemand kent die macht heeft, hem of haar gebruiken voor je eigen doel. Ook al werkt deze vorm van macht en is het een stap vooruit, de donkere kant ervan is dat het tijdelijke macht is. Zolang je iets te dealen hebt, werkt het.
Hoofdstuk zes begint met de macht van Eer. Hier gaat het om zijn. "Ontmoet de mensen waar zij staan, en niet waar jij bent." als ik win, winnen we samen. Dan win jij ook. "Als ik een zoon had dat wilde ik dat hij precies zoals jij was..." zegt iemand tegen een werknemer. Denk aan iemand die ene positieve invloed op je heeft gehad: What did they make you feel?
Het gaat niet om eer die anderen ons geven zoals bij een medaille, maar de eer die we innerlijk voelen en oproepen. Dit principe vraagt om proactief gedrag. Laten zien wat je waard bent, puur omdat je kennis hebt bij een situatie die erom vraagt. Waarom zouden anderen je volgen? Omdat jij hen eert, net zoals zij jou eren. Deze principle-centered power approach gaat om: overtuigen, geduldig zijn, vriendelijk zijn, leren, accepteren, liefhebben, aanleren, discipline, consequent zijn, leven met integriteit.
Deze worden (H7) vervolgens tot principes, 10 stuks: overtuigen (heb ik uitgelegd waarom?), geduld, aardigheid (gentle), onderwijzend, accepterend, aardig (kind), Kennis, discipline, consistentie, integriteit.
Van de rest van het boek heb ik geen samenvatting. Wel een overzicht. Hoofdstuk acht gaat in op deze vorm van macht uit te breiden (all of us is better than any of us). Het volgende hoofdstuk gaat over kinderen en macht, opvoeden, parent power. En onderwijzen (teaching) in H10: teachers who make a difference. H11 gaat over verkopen met eer en H12, leiderschap. Zijn visie op leiderschap is dat een leider een pathfinder is: vision, context, diection, location, gals, strategy, purpose and pace.
En wat (H13) als zij jou willen beïnvloeden? H14 gaat in op het veranderingsproces (maak de keuze om te veranderen) en het boek sluit af met de levenslange zoektocht naar Eer.
--
Reacties