Micro is in, Macro is uit
Hoelang is het niet geleden dat de microfinanciering op gang kwam? Dat was al voor de crisis, maar de recessie en de bankencrisis heeft het een versnelling gegeven. Micro staat dan voor het kleine, zelfstandige, cooperatieve. Terwijl het gangbare financieringsmodel gericht is op de grote bedrijven, die elkaar ook nog eens overnemen en dan hebben geleid tot een systeem-risico met hun "too-big-too-fail," gaat het bij microfinanciering op initiatieven die door kleine ondernemers en netwerken wordt vorm gegeven.
Een voorbeeld van een microonderneming is de microbrouwerij die volgens hetzelfde principe weer terug gaat naar een kleine schaal, omdat de macrovariant, de giganten in bierproductie zich concentreren op een beperkt aantal grote brouwerijen en het economisch landschap veranderen. Hetzelfde gebeurde met de grote (de makro) supermarkten die de kleine kruidenier verdreven van zijn lokale plek in de samenleving.
De de klant vond het prima. In eerste instantie.
De tegenstelling micro en macro is al oud en breder in gebruik van alleen de economische wetenschap (het heelal en de microcosmos zijn de bekenste voorbeelden wellicht). Zelf was ik meer gecharmeerd van macro-economie, maar juist de macro-economische tak heeft veel kritiek gekregen dat ze geen antwoord had op de crisis, dan wel deze zag aankomen.
Zonder een echte trendanalyse te doen, is het wel duidelijk dat klein en groot niet zonder elkaar kunnen. Waar de trend van macro lange tijd heerst, krijgt deze automatisch concurrentie van de micro-beweging, puur omdat de macro gaten laat vallen. Het kan ook niet anders.
De grote uitzenders krijgen bij economische groei concurrentie van kleine spelers die lokaal veel sneller kunnen inspelen op de veranderingen. Diezelfde kleine bedrijfjes gaan failliet bij de eerste de beste recessie, waardoor de grote hun markaandeel weer kunnen verzekeren.
Wat is hierbij het evenwichtsmechanisme? De prijs? De schaalgrote van de dienstverlening zorgt voor een prijsopdrijvend effect. Grote consultancybedrijven kunnen grote projecten uitvoeren, maar diezelfde professionals zijn te duur voor kleine aanbestedingen. Onlangs werd ik uitgenodigd voor Maven, de micro-consultants, een soort pyramidespel voor experts die hun kennis kunnen uitbaten via een soort referral-formule. Dat past bij de recessie, waar veel talent werkloos toeziet terwijl er op ich vraag is die de grote bedrijven laten liggen door hun macro-focus.
Maar ook facebook is macro. Kleinere netwerken als Hyves of Tuenti redden het dan weer niet. Prijs is daar geen issue. Ook zijn er varianten van Whatsup (line) maar toch blijft de eerste nog even marktleider.
Micro en macro zijn van alle tijden; de laatste past bij groei, micro past bij deze tijd van neergang, recessie en retrospectiviteit. Op macroeconomisch-vlak is de groei beperkt, onderhuids op microniveau zijn de verschillen groter dan ooit. Ook de tegenstelling rijk en arm is op macroniveau niet echt zichtbaar.
Micro spreekt de klant meer aan. Microsoft is een perfect voorbeeld van een naam die aansluit bij een verbeelding. Ik ken geen naam waar "macro-" een identificerend voorvoegsel is. Behalve de eerder genoemde supermarkt (Makro) waar de naam puur functioneel is.
Micro vertegenwoordigt een soort gezelligheid. Macro staat meer voor efficiency. De Oekraïne is als land een macroeconomische grootheid, maar daarbinnen valt deze uiteen en etnische groeperingen. Ook op dat vlak is macro uit. De Oekraine, Schotland, Cataluyna willen weer terug naar een eigen schaal. Naar een eigen identiteit.
Een voorbeeld van een microonderneming is de microbrouwerij die volgens hetzelfde principe weer terug gaat naar een kleine schaal, omdat de macrovariant, de giganten in bierproductie zich concentreren op een beperkt aantal grote brouwerijen en het economisch landschap veranderen. Hetzelfde gebeurde met de grote (de makro) supermarkten die de kleine kruidenier verdreven van zijn lokale plek in de samenleving.
De de klant vond het prima. In eerste instantie.
De tegenstelling micro en macro is al oud en breder in gebruik van alleen de economische wetenschap (het heelal en de microcosmos zijn de bekenste voorbeelden wellicht). Zelf was ik meer gecharmeerd van macro-economie, maar juist de macro-economische tak heeft veel kritiek gekregen dat ze geen antwoord had op de crisis, dan wel deze zag aankomen.
Zonder een echte trendanalyse te doen, is het wel duidelijk dat klein en groot niet zonder elkaar kunnen. Waar de trend van macro lange tijd heerst, krijgt deze automatisch concurrentie van de micro-beweging, puur omdat de macro gaten laat vallen. Het kan ook niet anders.
De grote uitzenders krijgen bij economische groei concurrentie van kleine spelers die lokaal veel sneller kunnen inspelen op de veranderingen. Diezelfde kleine bedrijfjes gaan failliet bij de eerste de beste recessie, waardoor de grote hun markaandeel weer kunnen verzekeren.
Wat is hierbij het evenwichtsmechanisme? De prijs? De schaalgrote van de dienstverlening zorgt voor een prijsopdrijvend effect. Grote consultancybedrijven kunnen grote projecten uitvoeren, maar diezelfde professionals zijn te duur voor kleine aanbestedingen. Onlangs werd ik uitgenodigd voor Maven, de micro-consultants, een soort pyramidespel voor experts die hun kennis kunnen uitbaten via een soort referral-formule. Dat past bij de recessie, waar veel talent werkloos toeziet terwijl er op ich vraag is die de grote bedrijven laten liggen door hun macro-focus.
Maar ook facebook is macro. Kleinere netwerken als Hyves of Tuenti redden het dan weer niet. Prijs is daar geen issue. Ook zijn er varianten van Whatsup (line) maar toch blijft de eerste nog even marktleider.
Micro en macro zijn van alle tijden; de laatste past bij groei, micro past bij deze tijd van neergang, recessie en retrospectiviteit. Op macroeconomisch-vlak is de groei beperkt, onderhuids op microniveau zijn de verschillen groter dan ooit. Ook de tegenstelling rijk en arm is op macroniveau niet echt zichtbaar.
Micro spreekt de klant meer aan. Microsoft is een perfect voorbeeld van een naam die aansluit bij een verbeelding. Ik ken geen naam waar "macro-" een identificerend voorvoegsel is. Behalve de eerder genoemde supermarkt (Makro) waar de naam puur functioneel is.
Micro vertegenwoordigt een soort gezelligheid. Macro staat meer voor efficiency. De Oekraïne is als land een macroeconomische grootheid, maar daarbinnen valt deze uiteen en etnische groeperingen. Ook op dat vlak is macro uit. De Oekraine, Schotland, Cataluyna willen weer terug naar een eigen schaal. Naar een eigen identiteit.
Reacties