Waarheid = Olie
Onlangs verkondigde een beursveteraan de volgende metafoor: Olies komen altijd bovendrijven. Hij doelde op Shell, de oliemaatschappij. Dat deed me denken, want komt nog meer en vaak bovendrijven.
De waarheid is als olie. Dat lijkt me ook een mooie metafoor, en toepasselijk op deze tijd. Het aardige is dat nu Fake-news zo populair topic is, je meteen ziet dat het lang zal duren voordat die tijd weer voorbij is. Misschien wel een generatie. Dat betekent niet dat er in deze tijd geen ruimte is voor de waarheid, maar deze komt meestal toch niet op de eerste plek.
Maar waarheid is wel te vergelijken met olie. Er komt een moment dat de waarheid boven komt drijven, zoals een lijk dat vanuit een diep meer, opeens aanspoelt aan de oever. En daarmee de hele achterliggende geschiedenis ook haar come-back maakt.
Wat heeft dit met cultuur te maken? Ik denk o.a. de illusies die we ons vaak voorspiegelen om gemotiveerd te raken. Om in actie te komen. Alle mode zou je kunnen zien als leugens: het heeft even effect, er is even aandacht zoals nu voor het milieu, maar niet omdat we het echt nodig vinden - want laten we eerlijk zijn, hoe ver leven wij van de Amazone af, dat het ons echt een zorg zou zijn?- nee, puur omdat het mode is: het klinkt goed om "duurzaamheid" te gebruiken. Dus doen we dat er gelukkig is het bijeffect dat het milieu wat aandacht krijgt. En alle organisaties die zo slim zijn daarop in te spelen.
Er zijn dagelijks zo veel journalistieke rapportages, dat het onmogelijk is te verifiƫren of deze waar (gebeurd) zijn. hoe het echt zit, blijkt vaak pas later.
En bij een olieramp zoals die van BP, blijkt hoe ellendig de infrastructuur was , waarmee die olie in banen geleid werd. Met de verspilling komt dan even de hele waarheid bovendrijven.
het hele klimaatprobleem trouwens - bijvoorbeeld al dat plastic in de wereldzeeƫn - is het product van een productieve rol waar de mens een gruwelijke hekel aan heeft: opruimen. Pas wanneer er een project gestart worden onder veel publiciteit, dan is er aandacht voor opruimen en schoonmaken. maar daarmee verandert niet onze houding ten opzichte van productiviteit. Schoonmaken besteden we uit, omdat het "waardeloos" werk is. Dat is de waarheid. Het klimaatgedoe is pure mode.
Maar waarheid is wel te vergelijken met olie. Er komt een moment dat de waarheid boven komt drijven, zoals een lijk dat vanuit een diep meer, opeens aanspoelt aan de oever. En daarmee de hele achterliggende geschiedenis ook haar come-back maakt.
Er zijn dagelijks zo veel journalistieke rapportages, dat het onmogelijk is te verifiƫren of deze waar (gebeurd) zijn. hoe het echt zit, blijkt vaak pas later.
En bij een olieramp zoals die van BP, blijkt hoe ellendig de infrastructuur was , waarmee die olie in banen geleid werd. Met de verspilling komt dan even de hele waarheid bovendrijven.
het hele klimaatprobleem trouwens - bijvoorbeeld al dat plastic in de wereldzeeƫn - is het product van een productieve rol waar de mens een gruwelijke hekel aan heeft: opruimen. Pas wanneer er een project gestart worden onder veel publiciteit, dan is er aandacht voor opruimen en schoonmaken. maar daarmee verandert niet onze houding ten opzichte van productiviteit. Schoonmaken besteden we uit, omdat het "waardeloos" werk is. Dat is de waarheid. Het klimaatgedoe is pure mode.
Reacties