USG People - Tussen Groot en Klein

Onderstaand vindt u een "beeld" van het jaarverslag van USG.

Het jaarverslag over 2009 begint met een verhaal over een recent voor de crisis gerekruteerde secretaresse: "ze was ... goed opgeleid, commercieel ingesteld en bijzonder gemotiveerd. Echter... In korte tijd raakten onze werkmaatschappijen een substantieel deel van hun omzet kwijt... Ze was niet te plaatsen."

Onder het motto "better safe than sorry" heeft USG ervoor gekozen om de kosten vroegtijdig verder aan te passen aan het lagere niveau van de omzet.... In 2009 zijn 229 van 1650 vestigingen gesloten. "Van de 9000 medewerkers zijn er 1750 vertrokken."

Het verslag geeft diverse voorbeelden, zoals over de Business in Spanje.
In sommige regio’s in Spanje lag de werkloosheid in 2009 rond 25%. Op de uitzendmarkt was sprake van een aanhoudend zeer lage vraag die al was ingezet in 2008. Als gevolg van de slechte marktomstandigheden en de sluiting van vestigingen in afgelegen regio’s daalde de omzet van USG People in 2009 met 44% ten opzichte van 2008.

De grootste business voor USG speelt zich echter af in de Benelux, met een beperkt percentage in Frankrijk, Spanje en andere Europese landen...

De merkenportfolio van USG People omvat merken die elk een eigen positionering en eigen ingang hebben in het betreffende marktsegment... In oktober 2009 hebben wij aangekondigd ons internationale merkenportfolio in twee jaar tijd terug te brengen tot tien hoofdmerken waarbij alle belangrijke marktsegmenten worden bediend. Het doel is om sterkere merken te creëren...

Het overzicht van de organisatie geeft al snel tussen de 20 en 30 bedrijfsnamen die onder vier pijlers van USG schuilgaan: General Staffing, Specialists Staffing, Professionals en “other services” Die laatste is een enkel bedrijf Call-IT genaamd dat gericht is op contact-center diensten.
Qua bedrijfsarchitectuur is deze laatste moeilijk te plaatsen. Wat zou het criterium geweest zijn om dit bedrijf op te nemen, waarin zit de synergie met de rest of is het misschien een onderdeel dat op de verkooplijst staat?

De missie straalt de nodige ambitie uit, maar misschien ook een tekort aan focus:
“We keep the world working by helping the right people find the right job”... USG zoekt... Mensen met allerlei achtergronden, allerlei opleidingen, maar altijd met ambitie.

De kernwaarden zijn: respect, ontwikkeling, gedrevenheid, verbondenheid en resultaatgerichtheid.

De strategie is die van one-stop-shopstrategie:
... is aanbieder van alle vormen van flexibele arbeid en uiteenlopende diensten... Met dit brede palet aan diensten geven wij invulling aan de vraag naar diversiteit in onze dienstverlening... in staat onze klanten breed te bedienen. Van secretaresse tot financieel specialist en van call center-medewerker tot ingenieurs op olieplatforms.

In het verslag komen geen klanten aan het woord, maar wel cases die klanten betreffen, zoals in Duitsland:
In 2010 wordt Smart People samengevoegd met zusterbedrijf Unique. “Unique heeft een ijzersterke naam, een goede positie op de markt voor het midden en kleinbedrijf... De krachtenbundeling maakt het nieuw te vormen Unique bovendien in één keer een van de grote spelers in Duitsland... “Dat betekent bijvoorbeeld dat we onze grote klanten in meerdere regio’s kunnen bedienen. Daarmee hebben we weer een streepje voor op regionale spelers. Zowel onze collega’s van Smart People als wij komen hier sterker uit.” Zegt Nicole Bode

Er is sprake van een veranderend “umfeld:” De grote traditionele generalistische spelers begeven zich steeds vaker op specialistisch terrein. Een referentie naar de concurrenten die ook niet stil zitten en in deze crisistijd hun marktmacht kunnen gebruiken, misschien.

E.e.a. leidt tot duidelijke keuzes: "Tot eind 2010 zal de naam Content nog zichtbaar zijn op de voorgevel van de Nederlandse vestigingen, daarna zal er Unique staan..."

...en:
Voor kandidaten en opdrachtgevers wordt het een stuk overzichtelijker. Ga maar na: een secretaresse die verder wil in haar carrière hoeft zich voortaan alleen maar bij Secretary Plus in te schrijven. Een opdrachtgever die kantoorpersoneel zoekt, klopt bij Unique aan. Eén telefoontje volstaat.”

Al lezend blijkt de essentie dat USG KLEINER is DAN DE GROTE; en GROTER DAN DE KLEINE: We zijn kleiner dan de grote concurrenten. Dat geeft niet, het stelt ons juist in staat sneller en slagvaardiger te bewegen. Tegelijkertijd zijn we groter en beter toegerust dan de regionale spelers.


Wederom ambitie:

Start People richt zich op de bouw, voedingsmiddelen, energie, milieu en logistiek. “In deze segmenten hebben we een uitstekend track record opgebouwd in de afgelopen jaren, bij tenders willen we aan tafel zitten.”


En Cultuurverschillen bij de integratie van de diverse "bloedgroepen?"
Natuurlijk zijn er wat cultuurverschillen tussen StarJob en Secretary Plus. En natuurlijk moeten medewerkers aan elkaar wennen als ze gezamenlijk vanuit één pand werken. Maar uiteindelijk hebben onze intercedentes maar één doel: zorgen voor een goede plaatsing.
Samenwerken kan als er een gezamelijk doel te vinden is.

De business in Spanje veranderde door de crisis. De consequenties voor de organisatie is als volgt:
Wij waren in Spanje met Start People, maar ook met Unique een volumespeler met een klein marktaandeel die op veel plaatsen aanwezig wilde zijn. We konden daarom nauwelijks een vuist maken. Marges waren ook in goede tijden relatief laag. Daarom hebben we besloten om ons – naast de aantrekkelijke key accounts – te richten op het MKB en ons profiel te veranderen van een generalist naar MKB-specialist. Dat betekent dat je je moet concentreren in de regio’s waar het MKB zit, in de regio’s Madrid en Catalonië dus.

Het Management.
De Executive Board (CEO en CFO) vormt samen met de EVPs de Board of Management van USG People N.V. Rob Zandbergen is CFO sinds 2005 & interim CEO na het vertrek van Ron Icke per 10 juli 2009.
Terwijl de business van USG grotendeels in de Benelux afspeelt, is het management blijkbaar nog op groei ingesteld, hetgeen te zien is aan de EVP's (executive vice president):
Albert klene - evp the netherlands
Hans Coffeng - evp central europe
Eric de jong - evp south west europe

Naast de Executive board is er een (breder) board of management, aangevuld met CVP's:
Eva Maria de Boer - cvp human resources
Leo Houwen - cvp corporate affairs
Albert Jan Jongsma - cvp legal and mergers & acquisitions en complaince officer

Al eerder werd aangekondigd dat Herman van Campenhout de nieuwe CEO zou worden.

De Filosofie
"MAKEN" (bedoelen ze "maakbaarheid?"): Voor iedereen is een juiste plaats te vinden... Voor de ene persoon moet alleen wat meer moeite worden gedaan of een op maat gemaakte oplossing worden bedacht.


Een andere case is van Star Jobs:
“Dus zocht Frederique van Belkum - senior intercedente van StarJob - contact met Bedrijf en Samenleving Delft, een organisatie die bemiddelt tussen maatschappelijke organisaties en partijen die iets te bieden hebben...” ze vertelt over een medewerker die ze ondanks haar skills niet kon plaatsen en contact zocht met deze organisatie waar ze een secretaresse gratis plaatste. Deze om-niet actie heeft echter het netwerk van USG sterk vergroot en drie nieuwe (betaalde) plaatsingen opgeleverd.

En het concept "Co-sourcing:"
Als creatieve oplossing werd de co-sourcing-formule uitgewerkt en gelanceerd. Tijdelijk boventallige medewerkers van bedrijf A worden uitgeleend aan bedrijf B dat behoefte heeft aan flexkrachten. De bedrijven van USG People sluiten vraag en aanbod op elkaar aan...


Een voorbeeld van Innovatie:
H.A.R.O.L.D. (Hours and Request on line desk) ... is ontstaan omdat er behoefte aan was... (om) alle administratieve rompslomp die bij dit vak komt kijken te digitaliseren. In het verslag vertelt iemand dat innovatie meestal niet "van boven komt" maar vanaf de werkvloer ontstaat. Daaraan toegevoegd kan met zeggen dat dit soort innovaties geboren worden in crisis-situaties; Ruime aanwezigheid van middelen zijn meestal een slechte voedingsbodem voor innovatief gedrag.

Een ander voorbeeld van innovatie (en niet meer alles-zelf-willen-doen / het wiel uitvinden):
Soms is innovatie een kwestie van slim omgaan met middelen die toch al tot je beschikking staan. Waarom zelf een enorme database van kandidaten aanleggen en onderhouden terwijl er al up-to-date profielen van geschikte kandidaten op internet staan. “Wij zijn een kleine organisatie, dat dwingt je er toe creatief met middelen om te gaan”, zegt Anna Relle, commercial manager van Secretary Plus in Oostenrijk. “Met een opgewaardeerd account en goede zoektermen kom je op netwerksites als LinkedIn en Xing tegenwoordig een heel eind.


Nog wat Fait-divers.




  • Het aandeel USG is heel even in de AEX opgenomen geweest (2008 / 2009)

  • 64% van de uitzenders werkt full time, 36% partime

  • Saillant detail: 75% van de werknemers is vrouw, bij de management populatie is dit precies andersom: 75% is man.

  • Het jaarverslag heet jaarmagazine, om redenen van duurzaamheid wil USG af van papieren jaarverslagen.

In een oud jaarverslag vond ik nog een passage over USG (Capacity - 2006):
Bij USG Capacity speelt de balans tussen leven en werk een belangrijke rol. Dit komt in de fotografie tot uiting door de medewerker van USG Capacity in zowel een werk- als in een privé-situatie te laten zien.

Dat was erg vooruitstrevend. Over die balans wordt in het huidige verslag niets vermeld.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa