Wat betekent een recessie voor schrijvers en uitgevers?
Het is goed mogelijk dat we in een recessie belanden. De vraag is dan wat dit betekent, bijvoorbeeld voor de uitgevers en schrijvers van boeken.
Ik denk het volgende.
Tot nu toe in de hoogconjuncturele jaren die we meegemaakt hebben dat schrijvers vooral aandacht besteden aan de mogelijkheden. We hadden het over eerder stoppen met werken, over persoonlijke ontwikkeling, het belang van vrijheid en keuzes... allemaal themas die betrekking hebben op hoogconjunctuur. Iedereen droomt er wel van om vrij te zijn, en als de economie en de beurs meezitten is het voor een groot deel van de bevolking ook bereikbaar geworden.
Nu treedt er een verandering op. Zowel op het persoonlijke vlak als voor bedrijven. Waar het bij hoogconjunctuur om mogelijkheden gaat, gaat het bij een recenssie om bedreigingen. In plaats van veranderen, verleggen we onze aandacht naar verbeteringen. Het switchen van werkgever wordt moeilijker en mensen blijven langer zitten waar ze zijn. Tegenwoordig wordt het weer speciaal als je zonder ontslag kans getracteerd wordt.
Voor bedrijven komt de kosten-focus weer in het vizier. Allerlei aardige initiatieven worden begrensd en het komt aan op core business en snijden in uitgaven. Ook op het persoonlijke vlak is het dromen over eerder stoppen met werken voorbij en gaat het om aanpassen, genieten van wat je hebt, een doen wat je goed kan, en minder op wat je wil of zou willen.
Voor uitgevers betekent dit m.i. dat de vraag wat gaat verschuiven van nice-to-know naar need-to-know.
De need-to-know zal de nadruk krijgen van bedrijven, maar ook van professionals. Zij die zich geamuseerd met extra mogelijkheden en vrijheid worden nu geconfronteerd met waardevolle kennis die direct moet aansluiten op een behoefte. En die behoeft gaat vooral om kostenbesparingen en efficiency.
Tijdloze boeken zullen het natuurlijk altijd goed doen. Daarvoor maakt het niet uit of er een recessie is of niet.
Ik denk het volgende.
Tot nu toe in de hoogconjuncturele jaren die we meegemaakt hebben dat schrijvers vooral aandacht besteden aan de mogelijkheden. We hadden het over eerder stoppen met werken, over persoonlijke ontwikkeling, het belang van vrijheid en keuzes... allemaal themas die betrekking hebben op hoogconjunctuur. Iedereen droomt er wel van om vrij te zijn, en als de economie en de beurs meezitten is het voor een groot deel van de bevolking ook bereikbaar geworden.
Nu treedt er een verandering op. Zowel op het persoonlijke vlak als voor bedrijven. Waar het bij hoogconjunctuur om mogelijkheden gaat, gaat het bij een recenssie om bedreigingen. In plaats van veranderen, verleggen we onze aandacht naar verbeteringen. Het switchen van werkgever wordt moeilijker en mensen blijven langer zitten waar ze zijn. Tegenwoordig wordt het weer speciaal als je zonder ontslag kans getracteerd wordt.
Voor bedrijven komt de kosten-focus weer in het vizier. Allerlei aardige initiatieven worden begrensd en het komt aan op core business en snijden in uitgaven. Ook op het persoonlijke vlak is het dromen over eerder stoppen met werken voorbij en gaat het om aanpassen, genieten van wat je hebt, een doen wat je goed kan, en minder op wat je wil of zou willen.
Voor uitgevers betekent dit m.i. dat de vraag wat gaat verschuiven van nice-to-know naar need-to-know.
De need-to-know zal de nadruk krijgen van bedrijven, maar ook van professionals. Zij die zich geamuseerd met extra mogelijkheden en vrijheid worden nu geconfronteerd met waardevolle kennis die direct moet aansluiten op een behoefte. En die behoeft gaat vooral om kostenbesparingen en efficiency.
Tijdloze boeken zullen het natuurlijk altijd goed doen. Daarvoor maakt het niet uit of er een recessie is of niet.
Reacties