Posts

Jaarverslag 2016: Kas Bank

Afbeelding
In 2016 neemt de Kas Bank afscheid van de stropdas. Dat is een van de concrete tekens van de gedaanteverandering van de organisatie: KAS  BANK  is  transforming  from  a  securities infrastructure provider towards being a client centric support agent. In order to successfully change,  we  have  invested  in  changing  our culture.  In  2016  we fortunately completed  a the initiative  KAS BANK  2  The  Next  Level.  A large part of this program me was focused on core  values,  core  processes  and  the  way  we operate  to  support  our  clients.  This  complex programme   ran   for   1.5   years   and   was finished  on  time  and  within  budget; Die verandering is al langer gaande, maar bereikt nu een soort kookpunt. Een bel...

Jaarverslag 2016: Accell

Afbeelding
Het jaarverslag van Accell sprankelt, bv in dit stuk over Sparta: De ontwikkelingen gaan nu sneller dan ooit. Dat liet Sparta al zien door de e-bike met het internet te verbinden. De ontwerp- en designteams van Sparta zijn ook al vergevorderd met een achterwielmotor met geïntegreerde naaf, draadloos oplaadbare batterijen, nieuwe verlichtingsconcepten en wat daarna komt. Een zelf-rijdende fiets? Ingebouwde routeplanning? Omgevingsgevoelige sensoren? De voorloper in innovatie is klaar voor de komende 100 jaar! Het enthousiasme klinkt in het hele verslag door. Er zijn in feite weinig veranderingen, de meest in het oog springende is de aanscherping en focus op de Supply Chain, waar veel bedrijven het tegenwoordig over hebben. CEO Takens, neemt na 18 jaar afscheid en laat een mooi groeiend bedrijf achter, en in het dagelijks bestuur treedt een manager speciaal voor Supply Chain aan. Ook category management is nieuw. De business van Accell is opgedeeld in Fietsen (75% v d omzet...

Jaarverslag 2016: Nedap

Afbeelding
Nedap - Nederlandse Apparaten -  heeft in 2015 grote veranderingen gestart die ze nu verder aan het uitwerken is. In 2015 zat het bedrijf nog op een Road to Excellence programma, nu is het bezig met een strategische implementatie van "Changing Gears (2016 - 2020)," met daarin drie onderdelen: caputering growth (via marktanalyse met een focus op het heden), enabling growth (aanscherpen van het interne proces, dit bv door het aanbieden van een gemeenschappelijk groeiplatform om marktgroepen te ontlasten, voor oa admin, IT-beheer, sourcing etc.) en sustaining growth (ruimte houden voor innovatie voor latere groei). Traditioneel heeft het bedrijf zich gericht als toeleverancier en is zich meer gaan toeleggen op het bieden van eigen Nedap producten. Het bedrijf wil zich daarbij concentreren op vier kerntechnologieën: connected devices, communication technology, software architecture en user experience. Dit laatste lijkt me niet echt een gebied, eerder een designelement. Het...

Jaarverslag 2016: Bam

Afbeelding
Het jaarverslag van BAM over 2016, lijkt qua vorm op de verslagen over eerdere jaren. Halverwege het verslag staat de essentie van haar business vermeld: The construction industry provides services on a project-by-project basis. An increasing part of the design and engineering is done digitally in the concept of ‘make it before you make it’. A project is built in a digital form and the building process can be ‘played’ digitally, resulting in a reduction of among others failing costs. De nadruk op digital is sinds 2015. De business focus is gezet op vier business lijnen: Construction and Property and Civil engineering, as well Public-private partnerships (PPP) Via interviews met stakeholders geeft het verslag inzicht in nieuwe ontwikkelingen In 2016, we made good progress implementing the strategy ‘Building the present, creating the future’.exit some non-core activiteis Qua cultuur zijn er sinds dit verslagjaar kernwaardes gekomen, die wat concreter uitdrukken hoe de cultuur moe...

Incubatietijd cultuurproblemen

Afbeelding
Cultuurproblemen hebben specifieke eigenschappen en onderscheiden zich van "normale" problemen, vooral omdat het langer duurt voordat ze zichtbaar worden binnen de organisatie of binnen de maatschappij.  De reden hiervoor is dat cultuurproblemen ontstaan in een omgeving waar nagenoeg iedereen op een zelfde soort manier handelt en dus zien ze als groep niet dat die gezamenlijke aanpak tot problemen leidt. Het is de blinde vlek binnen de organisatie of de maatschappij, die je kan vergelijken dat je wel de bomen ziet maar niet het bos. Een paar voorbeelden van cultuurproblemen zijn, - om te beginnen met "de bomen en bos:" voor een individueel landbouwbedrijf is de houtkap van de Amazone een prachtige oplossing, echter dat het bos dreigt te verdwijnen wordt pas duidelijk wanneer "iedereen is gaan kappen." - de problemen met outsourcing. Outsourcing is begonnen als een oplossing voor het probleem dat in een globale organisatie de best-practice boven komt ...

Jaarverslag 2016: Sligro

Afbeelding
Het jaarverslag van Sligro toont optimistisch, zowel over eigen kunnen als over de economie in 2017. Het verslag heeft exact hetzelfde formaat als dat van 2015. Het motto is dan ook, "Keep building the future" (2015: building the future). Het rapport begint met een uiteenzetting van de details over de economie. Deze veert in Nederland op, dat is te merken aan zowel het  consumentenvertrouwen als aan de werkgelegenheid die stijgen. Dit vertaalt zich in meer uitgaven voor eten en drinken. "In België is dit ook positief echter de verschrikkelijke aanval verstoorde die ontwikkeling." Alleen de care-sector blijft moeilijk ook in 2017. De groei gaat samen met de opening van nieuwe winkels (zoals bij Emté). Het wordt volgens Sligro steeds moeilijker om puur foodservice en foodretail markten uit elkaar te houden door de komst van allerlei online shopping programma's die het speelveld vertroebelen; de traditionele grenzen tussen consumer en professional markets vera...

Jaarverslag 2016: Wessanen

Afbeelding
Het jaarverslag van Wessanen over 2016 heeft als ondertitel: taking the next step in our transformation. Het is een enthousiast verslag met duidelijke focus op gezondheid en de positieve effecten van ecologisch verantwoorde voeding: A food revolution is underway and we are playing a leading role in it. Our mission of providing healthier food for healthier people and a healthier planet has never been more relevant ... Via interviews krijgt de lezer inzicht in de techniek en organisatie via bv een rol en het werk van de Quality Manager. Ondanks de groei in de markt en in hun business maakt organisch voedsel slechts 4-5% van het totaal aan voeding uit in Europa. Via een knappe voedselpiramide die we nog uit onze schooltijd kennen laat het bedrijf zijn in welke segmenten ze actief is, en wanneer je deze piramide omkeert krijg je inzicht op het milieueffect van de voedsel productie: vleesproductie het de meest impact op het milieu. De strategie is gericht op: 1. growing core brands ...