Het TMg van de toekomst

Herman van Campenhout heeft zojuist de nieuwe strategie voor de Telegraaf Media Groep gecommuniceerd. De samenvatting daarvan is dat deze zich richt op gelijke distributie van Krant, Internet en Radio (1) en dat er veel geld - ca. 600 miljoen, overeenkomend met een jaaromzet - beschikbaar komt voor overnames (2).
Op het eerste gezicht lijkt dit niet nieuws. De drie groepen zijn er al binnen de holding, maar deze moet meer een besturende unit worden.

Vandaag de dag zijn er twee pijlers waar de omzet gegenereerd wordt: advertenties levert ca. 44,8 procent van de omzet en abonnementen (en losse verkoop) zorgt voor 46,6 procent. Uit de tabel blijkt dat DE Telegraaf duidelijk leidend is: ca. 80% van de omzet komt bij de krant vandaan.

"Hyves doet het niet best," horen we vandaag in de media (niet Telegraaf) maar hoe zit het precies? Het bedrijf werd destijds gekocht voor 40 miljoen. Dat lijkt te betekenen dat met een budget van 300 miljoen het bedrijf heel wat ruimte heeft. Maar aan de andere kant: hoeveel succesvolle sites zijn bereikbaar met een dergelijk - voor internet begrippen - beperkt budget. De Telegraaf zal - net als AJAX - jong talent moeten weten te vinden. Lastig.

"klinkt allemaal ambitieus," gonst het in de media.

Vreemd vind ik zelf dat ik niets hoor over de ideologische elementen. De Telegraaf is geen Elsevier waar Van Campenhout vandaan komt. Het grote verschil tussen beiden is dat Elsevier geen enkele ideologie heeft, en puur als informatiebroker optreedt. De Telegraaf daarentegen is (van oorsprong) contentproducent.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?