Van Elsevier naar TGM
De Telegraaf schrijft over haar nieuwe topman:
TMG wil Van Campenhout als nieuwe topman. - Herman van Campenhout moet de nieuwe topman van Telegraaf Media Groep (TMG) worden. Het is de bedoeling dat hij half februari in dienst treedt. Van Campenhout werkte vanaf 2001 tot begin dit jaar bij Reed Elsevier, onder meer als topman van de divisie Science & Technology.
Hij wordt daarmee de opvolger van Ad Swartjes, die eind april aftreedt. Dat heeft de raad van commissarissen van TMG woensdag bekendgemaakt. De aandeelhouders van TMG moeten de benoeming van Van Campenhout nog wel goedkeuren door in stemmen met enige wijzigingen in het beloningsbeleid tijdens een buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering op 7 december.
Van Campenhout is na zijn periode bij Reed Elsevier korte tijd topman geweest van uitzender USG People. In de periode van 1984 tot 2001 was hij werkzaam bij Shell.
"Moet" dat nu? Zouden de journalisten niet tevreden zijn met deze kandidaat?
Deze stap is minder groot (dan die andere stap) en blijft, in tegenstelling tot de business van USG (uitzendbranch), binnen dezelfde sector. De nieuwe CEO zal vooral te maken krijgen met een cultuurverschil: tussen de wetenschappelijke business van Elsevier en de meer entertainment-georienteerde zaken bij TMG; naast dagbladen, heeft TMG tijdschriften en puzzelbladen, internet-sites, radio, audiovisuale producties en mobiele diensten.
Die cultuurverschillen kan men gedeeltelijk afleiden uit de kernwaarden.
TMG draagt de volgende kernwaarden uit: zakelijk, veranderingsgericht, betrokken en integer.
Reed Elsevier heeft als kernwaarden: Customer Focus, Valuing our People, Passion for Winning, Innovation and Boundarylessness.
Aan de eerste kernwaarden zou ik persoonlijk niet opmaken dat deze bij een bedrijf als TMG behoren. "Betrokken" natuurlijk wel, maar integer? Veranderingsgericht? Soms stralen kernwaarden een wens uit.
Het is duidelijk dat de kernwaarden van Reed anders zijn. Vooral het "passion for winning" spreekt me aan: daar straalt een soort van eerlijkheid uit. Innovation is vrij clichéachtig, maar het doorbreken van heilige huisjes (zoals boundarylessness misschien vertaald zou kunnen worden) is wel weer uniek. Dat past dan misschien weer bij "veranderingsgericht."
Het grootste (cultuur)verschil zit natuurlijk in de omvang van beide bedrijven: de cultuur van de Nederlandse kruidenier (TMG) enerzijds tegen de wereldse uitgever (Reed) anderzijds...
We gaan het zien.
... een kleine twee jaar later vertrekt de nieuwe topman door een verschil van inzicht in het te voeren beleid...
TMG wil Van Campenhout als nieuwe topman. - Herman van Campenhout moet de nieuwe topman van Telegraaf Media Groep (TMG) worden. Het is de bedoeling dat hij half februari in dienst treedt. Van Campenhout werkte vanaf 2001 tot begin dit jaar bij Reed Elsevier, onder meer als topman van de divisie Science & Technology.
Hij wordt daarmee de opvolger van Ad Swartjes, die eind april aftreedt. Dat heeft de raad van commissarissen van TMG woensdag bekendgemaakt. De aandeelhouders van TMG moeten de benoeming van Van Campenhout nog wel goedkeuren door in stemmen met enige wijzigingen in het beloningsbeleid tijdens een buitengewone algemene aandeelhoudersvergadering op 7 december.
Van Campenhout is na zijn periode bij Reed Elsevier korte tijd topman geweest van uitzender USG People. In de periode van 1984 tot 2001 was hij werkzaam bij Shell.
"Moet" dat nu? Zouden de journalisten niet tevreden zijn met deze kandidaat?
Deze stap is minder groot (dan die andere stap) en blijft, in tegenstelling tot de business van USG (uitzendbranch), binnen dezelfde sector. De nieuwe CEO zal vooral te maken krijgen met een cultuurverschil: tussen de wetenschappelijke business van Elsevier en de meer entertainment-georienteerde zaken bij TMG; naast dagbladen, heeft TMG tijdschriften en puzzelbladen, internet-sites, radio, audiovisuale producties en mobiele diensten.
Die cultuurverschillen kan men gedeeltelijk afleiden uit de kernwaarden.
TMG draagt de volgende kernwaarden uit: zakelijk, veranderingsgericht, betrokken en integer.
Reed Elsevier heeft als kernwaarden: Customer Focus, Valuing our People, Passion for Winning, Innovation and Boundarylessness.
Aan de eerste kernwaarden zou ik persoonlijk niet opmaken dat deze bij een bedrijf als TMG behoren. "Betrokken" natuurlijk wel, maar integer? Veranderingsgericht? Soms stralen kernwaarden een wens uit.
Het is duidelijk dat de kernwaarden van Reed anders zijn. Vooral het "passion for winning" spreekt me aan: daar straalt een soort van eerlijkheid uit. Innovation is vrij clichéachtig, maar het doorbreken van heilige huisjes (zoals boundarylessness misschien vertaald zou kunnen worden) is wel weer uniek. Dat past dan misschien weer bij "veranderingsgericht."
Het grootste (cultuur)verschil zit natuurlijk in de omvang van beide bedrijven: de cultuur van de Nederlandse kruidenier (TMG) enerzijds tegen de wereldse uitgever (Reed) anderzijds...
We gaan het zien.
... een kleine twee jaar later vertrekt de nieuwe topman door een verschil van inzicht in het te voeren beleid...
Reacties