Deficiënties. Biologieniveau Spanje is "onvoldoende"
Terwijl ik aan het schrijven ben over de decentrale selectie van een universiteit in Groningen en de wijze waarop ze met het begrip "deficiëntie" omgaan, moest ik hieraan denken. Over een "onvoldoende" voor Biologie.
Volgens de RUG is het niveau van biologie dat in Spanje op de (zesjarige middelbare school) gegeven wordt lager dan het niveau van 6-VWO.
Stel de blauwe verzameling is biologie op VWO-niveau, Oranje is biologie op Spaans middelbare schoolniveau. Hoe verhouden de twee verzamelingen zich dan? Volgens de RUG zeer waarschijnlijk als volgt:
Maar is dit niet ook mogelijk? De Oranje cirkel is kleiner want het niveau in Nederland is hoger, laat we dat niet tegenspreken:
In dit tweede geval is het niveau minder, maar vooral ook iets anders. Het begrip Onvoldoende geldt dan niet helemaal. Is er misschien toch meer aan de hand?
De RUG geeft ook bij navraag geen antwoord op de vraag waar die deficiëntie nu precies in zit? Ook geven ze geen uitleg of er gebieden zijn waar Spanje "verder" is met biologie dan het niveau in Nederland. Dat laatste is natuurlijk ondenkbaar. Het Nederlandse onderwijssysteem is veel hoogwaardiger.
Toch ga ik zelf eens verder op zoek naar de verschillen. En hoe deze doorwerken naar een opleiding medicijnen. Ik zie graag eens een voorbeeld van deze verschillen, en hun omvang. Naast de kwalificatie "onvoldoende" zouden ze beter een cijfer geven zodat je het helemaal zeker weet: een 3! Duidelijker kan het dan niet. Onvoldoende geeft toch een beetje rare nasmaak, zeker wanneer de uitleg ontbreekt.
En dan nog voor iemand die niet gewoon een zesje op 't rapport had, maar een negen (9), als eindcijfer.
Volgens de RUG is het niveau van biologie dat in Spanje op de (zesjarige middelbare school) gegeven wordt lager dan het niveau van 6-VWO.
Stel de blauwe verzameling is biologie op VWO-niveau, Oranje is biologie op Spaans middelbare schoolniveau. Hoe verhouden de twee verzamelingen zich dan? Volgens de RUG zeer waarschijnlijk als volgt:
In dit tweede geval is het niveau minder, maar vooral ook iets anders. Het begrip Onvoldoende geldt dan niet helemaal. Is er misschien toch meer aan de hand?
Ik denk van wel. In Spanje wordt in de vijfde klas niet puur biologie gegeven, maar krijgt een leerling ook het vak Geologie. Hier werd ik laatst opgeschrikt door een aardbeving en dat kwam niet als een verrassing omdat het zuiden grenst aan een plaat die tegen Afrika aan schuurt. Wellicht is dat een verklaring waarom hier wel geologie onderwezen wordt en in het vlakke Nederland niet. Misschien ook dat Nederland in haar moderne leefmilieu verder van de natuur af staat en geologie niet zinvol wordt geacht op de middelbare school. In Groningen zou wat extra les in geologie geen kwaad kunnen dunkt me, gegeven de problemen aldaar en de laconieke houding van de bevolking. Misschien met wat meer kennis van geologie zou men daar in het noorden wat eerder in opstand zijn gekomen tegen de NAM.
Toch ga ik zelf eens verder op zoek naar de verschillen. En hoe deze doorwerken naar een opleiding medicijnen. Ik zie graag eens een voorbeeld van deze verschillen, en hun omvang. Naast de kwalificatie "onvoldoende" zouden ze beter een cijfer geven zodat je het helemaal zeker weet: een 3! Duidelijker kan het dan niet. Onvoldoende geeft toch een beetje rare nasmaak, zeker wanneer de uitleg ontbreekt.
En dan nog voor iemand die niet gewoon een zesje op 't rapport had, maar een negen (9), als eindcijfer.
Reacties