Kernwaarden advocatuur
De kernwaarden waaraan een advocaat moet voldoen om een goede beroepsuitoefening te waarborgen, komen in de Advocatenwet te staan... Dat was in 2008 en ik neem aan dat dit inmiddels plaats heeft gevonden.
Er zijn diverse voorbeelden te vinden, de eerste van een Belgisch kantoor (waarvoor de NL wet natuurlijk niet geldt):
In onze praktijk staat een aantal kernwaarden centraal : "degelijke kwaliteit en een correcte service", "professioneel en pragmatisch", "betrokken, doch onafhankelijk en integer". (http://www.defidem.be/)
Een voorbeeld van Nederlandse bodem:
Kernwaarden bij de uitoefening van het beroep van advocaat ... zijn:
• Betrokkenheid • Vasthoudendheid • Toegankelijkheid (ik bel terug en besprekingen ’s avonds zijn mogelijk) • Concurrerend uurtarief. (http://www.advocaatdenbosch.com/)
Zeer uitgebreid zijn deze volgende kernwaarden, met een gedetailleerde uitleg.
Voor het beoordelen van de impliciete of expliciet genoemde kernwaarden van een advocaat is het als eerste nodig de set eigen waarden zoals hierboven te spiegelen aan de in de wet vastgelegde set kernwaarden waarmee ik begon.
Ondernemerschap is dan een kernwaarde die frictie geeft met de eerste set. Ik denk dat deze waarde botst met de waarde van integriteit. Ondernemerschap in de advocatuur kan ertoe leiden dat de klant een andere oplossing krijgt toegeschreven dan die de klant uit noodzaak zou verwachten. De klant komt bij een deskundig kantoor met een vraag en een ondernemende advocaat kan deze vraag breder betrekken, zelfs zo breed dat deze de kerncompententies van het kantoor te boven kunnen gaan. Ondernemen is grenzen opzoeken en verleggen.
Het wordt ook duidelijk naar deze voorbeelden kijkend waarom er in de wet kernwaarden zijn opgenomen. Juist om via de essentie van de cultuur het gedrag van een advocaat te sturen. Onafhankelijkheid is de essentie, net zoals partijdigheid en vertrouwelijkheid. Ook met deskundigheid zal niemand het oneens zijn.
Maar hoe zit het met integriteit? Dat is al een veel minder concreet begrip of in ieder geval rekbaar.
Stel een klant komt bij een advocaat stelt deze een vraag die buiten het competentiegebied van de advocaat ligt. De advocaat zegt dit echter niet tegen de klant en zal hem toch helpen. De kosten voor de klant zijn dan hoger dan wanneer hij een gespecialiseerde advocaat inschakelt die direct weet hoe het probleem op te lossen en alternatieven voordraagt.
Voor klanten die niet juridisch onderlegd zijn, vergelijkbaar met klanten in de zorg die geen medische achtergrond hebben, kan de deskundigheid van deze specialist (medisch of juridisch) de klant imponeren met oplossingen die niet correct zijn.
Dit is maar een voorbeeld er zijn vele voorbeelden van deze waarde van integriteit die essentieel zijn in de advocatuur.
Een ander belangrijk thema wat te maken heeft met de kernwaarden (en de bedrijfscultuur) in de advocatuur heeft te maken met de essentie van de business ofwel de business drivers in de advocatuur.
- Het gaat daarbij om onafhankelijkheid, partijdigheid, integriteit, vertrouwelijkheid, deskundigheid en publieke verantwoordelijkheid. (Bron: rechtennieuws)
Er zijn diverse voorbeelden te vinden, de eerste van een Belgisch kantoor (waarvoor de NL wet natuurlijk niet geldt):
In onze praktijk staat een aantal kernwaarden centraal : "degelijke kwaliteit en een correcte service", "professioneel en pragmatisch", "betrokken, doch onafhankelijk en integer". (http://www.defidem.be/)
Een voorbeeld van Nederlandse bodem:
Kernwaarden bij de uitoefening van het beroep van advocaat ... zijn:
• Betrokkenheid • Vasthoudendheid • Toegankelijkheid (ik bel terug en besprekingen ’s avonds zijn mogelijk) • Concurrerend uurtarief. (http://www.advocaatdenbosch.com/)
Zeer uitgebreid zijn deze volgende kernwaarden, met een gedetailleerde uitleg.
- Persoonlijk: gelijkwaardige relatie met de cliënt (Onze advocaten staan náást de cliënt... Op betrokken wijze ... als partner van onze klanten. ...)
- Ondernemerschap: eigen visie en actiegericht (... dat onze advocaten ondernemend, ambitieus en dynamisch zijn... )
- Puur advocatuur: onafhankelijk zonder commerciële belangen (... geen commerciële belangen ... Wel een goed onderhouden zakelijk netwerk, zodat wij cliënten gemakkelijk kunnen doorverwijzen – indien nodig)
- Eigen initiatief: ruimte om te ondernemen (... zoeken we daarom naar (pro-)actieve, enthousiaste mensen die de visie van het kantoor verwerkelijken. Omgekeerd ondersteunt het kantoor de mensen door hen de ruimte te geven voor eigen initiatief) - (http://www.vandiepen.com/werken-bij/kernwaarden.html)
Voor het beoordelen van de impliciete of expliciet genoemde kernwaarden van een advocaat is het als eerste nodig de set eigen waarden zoals hierboven te spiegelen aan de in de wet vastgelegde set kernwaarden waarmee ik begon.
Ondernemerschap is dan een kernwaarde die frictie geeft met de eerste set. Ik denk dat deze waarde botst met de waarde van integriteit. Ondernemerschap in de advocatuur kan ertoe leiden dat de klant een andere oplossing krijgt toegeschreven dan die de klant uit noodzaak zou verwachten. De klant komt bij een deskundig kantoor met een vraag en een ondernemende advocaat kan deze vraag breder betrekken, zelfs zo breed dat deze de kerncompententies van het kantoor te boven kunnen gaan. Ondernemen is grenzen opzoeken en verleggen.
Het wordt ook duidelijk naar deze voorbeelden kijkend waarom er in de wet kernwaarden zijn opgenomen. Juist om via de essentie van de cultuur het gedrag van een advocaat te sturen. Onafhankelijkheid is de essentie, net zoals partijdigheid en vertrouwelijkheid. Ook met deskundigheid zal niemand het oneens zijn.
Maar hoe zit het met integriteit? Dat is al een veel minder concreet begrip of in ieder geval rekbaar.
Stel een klant komt bij een advocaat stelt deze een vraag die buiten het competentiegebied van de advocaat ligt. De advocaat zegt dit echter niet tegen de klant en zal hem toch helpen. De kosten voor de klant zijn dan hoger dan wanneer hij een gespecialiseerde advocaat inschakelt die direct weet hoe het probleem op te lossen en alternatieven voordraagt.
Voor klanten die niet juridisch onderlegd zijn, vergelijkbaar met klanten in de zorg die geen medische achtergrond hebben, kan de deskundigheid van deze specialist (medisch of juridisch) de klant imponeren met oplossingen die niet correct zijn.
Dit is maar een voorbeeld er zijn vele voorbeelden van deze waarde van integriteit die essentieel zijn in de advocatuur.
Een ander belangrijk thema wat te maken heeft met de kernwaarden (en de bedrijfscultuur) in de advocatuur heeft te maken met de essentie van de business ofwel de business drivers in de advocatuur.
--
Reacties