PostNL alleen verder. Helaas

Functioneel lijkt de productiviteit van het geheel verdeeld te zijn in een dagzekere afleverdienstenpakket en een niet dagzekere dienstverlening. Dat verschil in business-focus zou tot grote cultuurverschillen in beiden organisaties kunnen leiden. Intuitief zou ik denken dat de Express-business meer risico's en dus verkeersongelukken kent, maar of dat klopt? Misschien is het wel de expressdienstverlener die met zijn auto komt aanscheuren en de gewone postbezorger moet uitwijken...
1.Pakketten
Zet in op extra groei in de markt van €20 miljard van standaardpakketten
– Versterk leiderschap op het gebied van binnenlandse pakketten met aflevering op de volgende dag en internationale economy pakketten
– Verschillende oplossingen per segment van de markt in elk Europees land
– T=Realiseer kostleiderschap
2.Vracht
Versterk vooraanstaande positie op het gebied van dagzekere vracht in Europa
– Bouw voort op sterk Europees netwerk voor wegvervoer en snelgroeiende inkomende intercontinentale volumes
– Aanvullende wereldwijde capaciteiten via samenwerkingsverbanden en TNT-netwerken in opkomende markten
3.Opkomende platformen
Realiseer groei in deze regio’s
– Profiteer van voorsprong als “first mover” in China en Zuid-Amerika
– Verdere uitbreiding en onderlinge koppeling van netwerken voor wegvervoer in Azië/Pacific, India, Australië, Midden-Oosten/Afrika en Zuid-Amerika
4.Special Delivery Solutions
Groei in maatwerkoplossingen voor klanten
– Ontwikkel netwerkoplossingen voor groepen klanten in sectoren zoals de farmaceutische industrie, de gezondheidszorg, de elektronica en de automobielindustrie
– Realiseer groei realiseren in afleveringsoplossingen voor e-commerce
5. Post Nederland
Handhaaf van duurzame kasstroom
– Focus op Post Nederland, Cendris, Netwerk VSP en EMN België
– Verken vernieuwingskansen binnen de activiteiten
– Op termijn: wees voorbereid op allianties met andere postoperators

Als het gaat om de schoonheid van bedrijfsarchitectuur, zou ik liever beide ondernemingen in één geheel zien: Express en PostNL zoals het was; het ene bedrijf in een sterk gereguleerde markt, het andere in de vrije sector. Maar dergelijke combinaties zijn niet meer van deze tijd. Toch is het soms lastig na te gaan waar het ene bedrijf voor een soortegelijke combinatie spreekt in termen van Synergie, terwijl het andere bedrijf (en de aandeelhouders in dit geval) stellen dat het ene bedrijfsonderdeel het andere belemmert in de groei en dus op een splitsing aanstuurt.
Op de beurs heeft de splitsing het bedrijf (dus) geen goed gedaan; de delen zijn minder waard geworden dan het geheel. Ik zelf zou wachten met investering in beide bedrijven totdat er weer een duidelijk verhaal is met financiële cijfers die te begrijpen zijn.
PS. voor de grafiek van de verkeersongevallen moet u weten dat bij beide ondernemingen ca. 75000 mensen werken.
Reacties